Ukiar mobiilisovellus

Uki Ar - lisätyn todellisuuden mobiilisovellus

Koe Uudenkaupungin menneisyys täysin uudella tavalla!

Lisätyn todellisuuden mobiilisovelluksessa oppaana kulkee piikatyttö 1800-luvulta. Hän johdattaa käyttäjän Uudenkaupungin menneisyyteen historiallisten tarinoiden ja vanhojen valokuvien avulla. UkiAR-mobiilisovellus on vapaasti ladattavissa
GooglePlay ja App Store sovelluskaupoissa. Se löytyy nimellä UkiAR.

Uusi mobiilisovellus tarjoaa kaupunkilaisille ja vierailijoille mukavaa omatoimista tekemistä merellisessä ja historiallisessa Uudessakaupungissa. Sovellus ladataan omalle laitteelle ja sitä pääsee käyttämään silloin kun itselle parhaiten sopii. Sovelluksen julkaisuhetkellä tarinoita on 14:ssa pisteessä Kaupunginlahden rannalla ja keskusta-alueella.

Sovelluksessa oppaana kulkee piikatyttö 1800-luvulta, joka ilmestyy mobiililaitteen näytölle ja samalla katukuvaan virtuaalisesti. Hän on jotenkin jäänyt aikaan kiinni ja kertoo havaintojaan reilun 150 vuoden ajalta ja muistelee vähän vielä menneitäkin. Tukenaan tarinoille hän esittelee vanhoja valokuvia Uudenkaupungin museon kokoelmista.

Sovelluksen sisältöjä ovat luoneet yhteistyössä uusikaupunkilaiset yritykset, Uudenkaupungin museo, matkailu- ja kulttuuritoimi sekä matkailuoppaita. Historia-asiantuntijana on toiminut Lauri Viinikkala, jonka juuret ovat Uudessakaupungissa. Äänensä virtuaaliselle opashahmolle on antanut Irmeli Laiho-Andersson, joka normaalisti opastaa fyysisesti matkailutoimistossa.

Sovelluksen teknisestä toteutuksesta vastaa turkulainen CTRL Reality. Sovellus on toteutettu Ukipolis Oy:n hallinnoimassa hankkeessa, jonka ovat rahoittaneet Leader Ravakka sekä uusikaupunkilaiset yritykset.

Alla linkit sovelluskauppoihin:

Google Play