Merellinen kuva

Uusikaupunki mukana Matka-messuilla Suomen Saariston osastolla

Pohjois-Euroopan suurin matkailutapahtuma Matka 2018 -messut järjestetään Helsingin Messukeskuksessa 18.-21.1.2018. Uusikaupunki on mukana messuilla Suomen Saariston yhteisosastolla, yhteisellä ständillä naapurikuntien, Kustavin ja Taivassalon kanssa. Messujen suurimmalla yhteisosastolla, hallissa 6, ovat mukana lisäksi Turku, Naantali, Kaarina, Parainen, Kemiönsaari, Salo, Hanko, Raasepori, Rauma, Pori sekä Ahvenanmaa. Meren ympäröimä, yli 400-vuotta vanha Uusikaupunki esittäytyy messuilla täynnä tekemistä  olevana matkakohteena ympäri vuoden. Historialliset puutalokorttelit, vaikuttava luonto, mielenkiintoiset nähtävyydet ja tapahtumat, palvelevat puodit sekä monipuoliset harrastusmahdollisuudet, jotka kaikki sijaitsevat lyhyen välimatkan päässä toisistaan.

Musiikkia, makuja, nukkeja ja kilpailuja

Suomen Saaristolla on kaikkina yleisöpäivinä omaa, musiikkipainotteista ohjelmaa Inspiration stage –lavalla hallissa 7. Perjantaina klo 17 ohjelmalavan valtaa Crusell-viikko. Musiikkiviikon makupaloja tarjoilevat ensimmäistä vuotta musiikkiviikon taiteellisena johtajana toimiva, Suomen Kansallisoopperan klarinetisti Tuulia Ylönen sekä sellisti Marko Ylönen.

Osastolla tarjoillaan makupaloja myös ruokakulttuurista; Taste of Archipelago –lautanen on tarjolla kävijöille kaksi kertaa päivässä kaikkina yleisöpäivinä. Lisäksi osastolta löytyy saaristolaispuoti, jossa on tuotemaistatuksia ja kotiinviemisiksi herkullisia lähiruokatuotteita.

Lauantaina saamme vieraaksi taitavan huovuttajan, Sanni Kallosen, joka on niittänyt mainetta huovutetuilla julkkisnukkehahmoillaan. Made by Sanni K:n nukkerivistöstä voi bongata mm. presidentti Sauli Niinistön, poptähti Antti Tuiskun sekä rocklegendat Michael Monroen ja Freddie Mercuryn. Osa nukeista on esillä koko messujen ajan, mutta Sanni itse on paikalla vain lauantaina.

Myllymuori merimieskumppaneineen viihdyttää lapsiyleisöä osastollamme sunnuntaina. Myllymuorin heinäkuisilla seikkailuretkillä juhlitaan tänä vuonna synttäreitä. Myllymuorin alias Kerttu Aaltosen apurina on temppuileva merimies alias Timo Turunen.

Koko messujen ajan ständillämme on yleisökilpailu, jossa kupongin täyttämällä ja yhdistämällä oikean kunnan oikeaan tapahtumaan, voi voittaa merellisen ruokailu- ja majoituspaketin kahdelle hengelle. Voittopaketteja on kolme, yksi Uudessakaupungissa, yksi Kustavissa ja yksi Taivassalossa.

Entistä enemmän mahdollisuuksia merelle

Merelle mieliville on tulevana kesänä tarjolla entistä enemmän erilaisia teemaristeilyjä.  Kaljaasi Olgan matkassa voit risteillä Katanpään linnakesaarelle ja lapsille on hauskoja Merirosvoristeilyjä. Viihtyisän M/S Kertun kyydissä voit Isonkarin majakkamatkan lisäksi lähteä linturetkelle, hyljesafarille, opastetuille pikkuristeilyille, jännittävälle Kieltolakiristeilyille tai osallistua supersuosittuun Torstaivisaan. Tiftö V:llä tutustut lähivesiemme historiaan Kolmen salmen risteilyillä. Voit myös ihastella täysikuuta Tiftön Kuutamoristeilyillä tai rentoutua Saunaristeilyillä. Velhoveden rengastie, saarten lomitse rakennettuine pienine siltoineen, vie keskelle kauneinta saaristoa, ilman että huolehdit veneestä tai lautta-aikatauluista.

Valitse Uusikaupunki 2018 –esite ja kiertomatkapaketti

Yhteisosastolla esitellään laajasti alueen matkailupalveluita kuntien ja kaupunkien omilla esitteillä. Uudenkaupungin uunituore Valitse Uusikaupunki 2018 – esite tulee jakoon messuille ja siitä löytyy kattavasti jo koko vuoden ohjelmatarjonta.
Jaossa on myös historiallisten puutalokaupunkien yhteinen ”Old wooden towns” teemakierros, jossa Uudenkaupungin lisäksi ovat mukana Turku, Naantali, Rauma ja Pori. Tuote on esittelyssä Visit Finlandin My Stay -osiossa ja myynnissä  Produktmanual.de sivustolla Euroopan markkinoilla. Myös Crusell-musiikkiviikon ohjelmasta on tehty jo ennakkoon oma pikkuesite messuja varten.

Torstaina 18.1. klo 9-19 messut on suunnattu pelkästään matkailualan ammattilaisille. Kaikelle yleisölle messut ovat avoinna perjantaina 19.1. klo 10-20 sekä lauantaina 20.1. ja sunnuntaina 21.1. klo 10-18.

Tervetuloa tutustumaan Uudenkaupungin ja  Suomen Saariston mielenkiintoiseen tarjontaan 6 n 2-8!

Lisätietoja: Irmeli Laaksonen, matkailusihteeri
puh. 0440 515 209, irmeli.laaksonen@uusikaupunki.fi