Uuden kirkon torni ja kynttilä

Uudenkaupungin Uusi kirkko avoinna torstaisin klo 16-18

Uudenkaupungin Uuden kirkon ovet avautuvat vapaaehtoisvoimin omaehtoista hiljentymistä varten. Ovet ovat tulevat olemaan auki 18.1. alkaen aina torstaisin klo 16-18. Kirkon kuoriosasta löytyy rukousalttari, jonka ääressä voit halutessasi sytyttää myös tuohuksen.

Toiveena on pitää kirkon ovia avoinna useamminkin kuin kerran viikossa.  Jos olet kiinnostunut liittymään päivystäjien joukkoon, voit olla yhteydessä suntioon: ville.virolainen@evl.fi , p. 044 363 5497

Tietoa Uudesta kirkosta

Kirkkorakennus
Kirkon rakennustyöt aloitettiin vuonna 1858 ja rakennus valmistui
vuonna 1863. Kirkko otettiin käyttöön loppiaisena v. 1864 arvokkaassa
vihkiäisjuhlassa. Kirkko rakennettiin tiilestä goottilaistyyliin.
Tiilet tehtiin omassa kaupungissa ja kivijalan kivet hakattiin
kaupungin kaduilta. Kirkosta tuli suuri, sinne mahtui 1300 henkeä – nykyisin
tilaa on 1200 hengelle.

Merikaupungin kirkossa täytyy olla korkea torni, koska se näyttää merenkulkijoille tien kotisatamaan. Torni rakennettiin 56 metriä korkeaksi. Vielä nykyisinkin on olemassa kirjoittamaton sääntö, ettei saa rakentaa niin korkeaa taloa, että se peittäisi kirkon tornin.

Kirkon urut

Erittäin arvokkaan lahjoituksen teki myös kauppias Gabriel Ceder kustantamalla kirkon 28-äänikertaiset urut, jotka tilattiin Marcussenin tehtaalta Tanskasta. Niitä asentamaan tuli urkujenrakentaja J. A. Zachariassen. Hän jäi kaupunkiimme ja oli huomattava vaikuttaja sekä liikemies. Zachariassen rakensi Suomeen 140 urut muuan muassa Raumalle, Poriin, Naantaliin, Lappeenrantaan ja Viipuriin. Lisäksi hän korjasi vuonna 1895 Turun Tuomiokirkon urut ja teki niihin huomattavia parannuksia.

Uusi kirkko, Rauhankatu 3, Uusikaupunki