Rauhantori

Astu sisään rauhanneuvotteluihin – lisätty todellisuus avaa oven Uudenkaupungin rauhan synnyinsijoille

Viime kesänä lanseeratun UkiAR-mobiilisovelluksen sisältö laajenee juhlavuoden kunniaksi Uudenkaupungin rauhan historiaan

Kun Suuren pohjan sodan ja Isonvihan päättänyttä Uudenkaupungin rauhansopimusta alettiin tasan 300 vuotta sitten solmia, oli pahasti sodan runteleman kaupungin torille rakennettava talo neuvotteluja varten. Vaikka itse rakennusta ei enää ole, on sen kynnyksen yli mahdollista astua nyt, Uudenkaupungin rauhan juhlavuonna, lisätyn todellisuuden avulla.

Kesällä 2020 julkaistu UkiAR-mobiilisovellus johdattelee sinut sisälle neuvottelutaloon Uudenkaupungin torilla, paikalla missä rakennus aikoinaan sijaitsi. Oppaanasi rauhan historiaan toimii jo kaupungin aiemmista lisätyn todellisuuden tarinoista tuttu piikatyttö, joka kertoo sovelluksen tarinassa merkittävän rauhansopimuksen synnystä, rauhan talosta, neuvottelijoista ja rauhan ajan kaupungista.

Hienoa, että viime vuonna lanseerattuun sovellukseen saatiin nyt uutta sisältöä, ja mikä paremmin sopisikaan tähän juhlavuoteen kuin tarina rauhan solmimisesta. Olemme saaneet tästä matkailijoilta innostavaa palautetta, sillä harvalla kaupungilla on tarjolla tällaista lisättyä todellisuutta hyödyntävää palvelua. Uuden polun myötä on teknologiaa kehitetty eteenpäin, kun päästään virtuaalisesti kurkkaamaan itse neuvottelutaloon, kertoo Uudenkaupungin kaupungin matkailusuunnittelija Irmeli Laiho-Andersson, jota kuullaan myös uudessa tarinassa piikatytön äänenä.

Kiinnostava ja hauska lisätyn todellisuuden tarina juhlistaa osaltaan 300-vuotista Uudenkaupungin rauhaa. UkiAR-mobiilisovellus yhdistää historian ja modernin teknologian oivaltavalla tavalla kokemukseksi, joka jää mieleen pitkäksi aikaa.

Rauhan tarinan sisältöä on ollut työstämässä Uudenkaupungin museon henkilökuntaa, ja itse käsikirjoituksesta sekä teknisestä toteutuksesta vastaa tutusti lisätyn todellisuuden ja virtuaalitodellisuuden sovellusten toteuttamiseen erikoistunut turkulaisyritys CTRL Reality.

UkiAR-sovellus on ladattavissa maksutta omalle laitteelle Google play- ja App store -sovelluskaupoista, joista se löytyy nimellä UkiAR – näin lisätyn todellisuuden kiehtovaan maailmaan on mahdollista astahtaa juuri itselle sopivalla hetkellä. Sovelluksen käyttö on helppoa ja sopii kaikenikäisille.

Rauhanneuvotteluiden miljöön luomisessa hyödynnettiin pohjana vastaavan kaltaista säilynyttä tilaa Turun Luostarinmäellä ja neuvottelijoiden muotokuvat väritettiin ja aseteltiin huoneeseen. Erityisen nyt luodusta sisällöstä tekee sen, että käyttäjät voivat omalla matkapuhelimellaan tai tabletillaan varsin vapaasti tutkia luotua sisältöä. Liikkumalla ja katsomalla mobiillaitteen ruudulla eri suuntiin voi tutkia tarkemmin eri yksityiskohtia neuvottelutilanteesta, kertoo toimitusjohtaja Teijo Lehtonen CTRL Reality Oy:stä.

Sovelluksen latauslinkit löytyvät osoitteesta: https://visituusikaupunki.fi/UkiAR

Lisätietoja:

Inkeri Parviainen