Lauri Ikosen maalauksia

Monia vaihtoehtoja näyttelyiden ystäville

Taiteen ja näyttelyiden ystäville löytyy Uudessakaupungissa monia mielenkiintoisia vaihtoehtoja. Moneen näyttelyyn pääsee tutustumaan nyt jo tulevana viikonloppuna.

Kulttuurikeskus Crusellin meneillään olevassa näyttelyssä esittäytyy näyttelyn nimen mukaisesti ”Kaksi vanhaa mestaria” - Pentti Nieminen ja Lauri Ikonen. Lauri Ikosen rakas harrastus on ollut valokuvaus jo 1940‐luvulta lähtien. Suurin osa näyttelyn upeista mustavalkokuvista onkin peräisin 1950‐ ja 1960‐luvuilta. Näyttelyssä olevat Ikosen öljyvärimaalaukset ovat suurikokoisia ja tyyliltään omaperäisiä, "Ikosen kubismia".  Pentti Nieminen puolestaan on taitava kaivertaja ja tehnyt kaiverruksia muun muassa puukkoihin, kitaraan ja koruihin sekä postikortteihin ja jopa postimerkkeihin. Kaiverrusten lisäksi näyttelyssä on mukana myös Niemisen akvarelli- ja akryylimaalauksia.
Crusellin näyttely on avoinna 18.2. asti maanantaista keskiviikkoon klo 10-16, torstaisin klo 10-18 sekä perjantaisin klo 10-16. Tulevassa viikonvaihteessa näyttely on poikkeuksellisesti avoinna myös lauantaina 29.1. ja sunnuntaina 30.1. molempina päivinä klo 13-17.

Galleria-Taidelainaamo Horisontissa, Alisellakadulla, jatkuu vielä tammikuun loppuun Juhani Vuorisalmen UMBRA-näyttely. Helmikuun näyttelyn teemana on ”100 teosta". Gallerian tiloihin ripustetaan tuolloin näytille noin sata teosta, joilla halutaan painottaa erityisesti gallerian taidelainaamotoimintaa. Edullisella kuukausihinnalla voi galleriasta lainata taidetta kotiin viemisiksi. Horisontin taiteeseen pääsee tutustumaan keskiviikosta perjantaihin klo 12-15 ja lauantaisin klo 10-13.

Tuhansien tupsujen näyttelyyn voi tutustua Horisontin vieressä sijaitsevassa Tupsulassa, joka avautuu jälleen lauantaina 29.1. pienen tauon jälkeen. Hahmopellosta ja Iloisista tuoleistakin tuttu naisporukka on loihtinut tupsuista tehtyjä hyvänmielen teoksia. Esillä on mm. kolmen metrin korkuinen tupsuteos kaupunginlahden rannasta ja torilta, tupsukukkia ja ihastuttavia jakkaroita. Iloiset tupsuteokset ovat levittäytyneet myös Tupsulan ulkoseinustoille. Tupsujen ihmeelliseen maailmaan voi tutustua tiistaisin ja torstaisin klo 13-17 ja lauantaisin klo 10-14.

Ensi viikolla 2.2. avautuu jälleen myös Runonkulman Galleria ja esillä on helsinkiläisen Eija Keskisen puuväripiirustuksia 5.3. asti. "Keriminen" -niminen näyttely tutustuttaa värikkäisiin puuväripiirustuksiin, joissa taiteilija on pohdiskellut mm. ajan käyttöä, elämän kulkua, liikettä ja muutosta.
Runonkulman Galleria ja sen yhteydessä oleva Pikkukylän Puoti on avoinna keskiviikkoisin klo 16-19 ja lauantaisin klo  11-15.