Rauhanpuisto ja tori

Puutalokaupungin Joulu avautuu sunnuntaina 27.11.

Kun säässäkin otettiin jo pikku pakkasten alkaessa askel talvisempaan suuntaan, otetaan Uudessakaupungissa ensi sunnuntaina aimo harppaus joulun odotukseen Puutalokaupungin Joulu -tapahtumassa.

Puutalokaupungin joulun tunnelmaan virittäydytään jo alustavasti torstaina 24.11., jolloin Kauppatorilla juhlitaan Lasten Pikkujouluja klo 9:30 alkaen. Torin joulukuusta koristavat lasten itse askartelemat upeat koristeet. Joulumuori alias Kerttu Aaltonen laulattaa ja leikittää tuttuja jouluisia leikkejä kuusen ympärillä ja leikkijöille on tarjolla palan painikkeeksi joulupipareita.

Sunnuntaina 27. marraskuuta klo 11-16.30 vietetään Puutalokaupungin Joulun virallista avauspäivää. Tuolloin Uudessakaupungissa järjestetään Wanhanajan joulumarkkinat, Jouluvalot syttyvät ja koko tapahtuma-ajan on tarjolla mukavaa oheisohjelmaa koko perheelle torilla, Alisellakadulla ja Rauhanpuistossa. Tapahtumassa vierailee tottakai myös Joulupukki Joulumuorin kera. Iltapäivällä julistetaan nuorisovaltuuston toimesta Pikkujoulurauha. Joulukadun avauspuheen pitää Uudenkaupungin Yrittäjien puheenjohtaja Erkka Jäsperlä. Katso koko päivän ohjelma täältä.

Päivän aikana on mahdollista osallistua myös Tie Uudenkaupungin rauhaan -opastetulle kävelykierrokselle. Tunnin mittainen kierros starttaa Pakkahuoneen vierassatamasta klo 13 ja päättyy Rauhanpuistoon. Matkailuopas Riitta Kilkun johdolla käydään läpi suuren Pohjan sodan, isovihan ja Uudenkaupungin rauhan aikaisia tapahtumia niin Uudessakaupungissa kuin myös muualla Suomessa. Lipun 10 € ja paikan kierrokselle voi lunastaa ennakkoon doerz.com/visituusikaupunki

Wahlbergin museotalo pukeutuu jouluiseen asuun ja museotalon kalustetuissa huoneissa esitellään uusikaupunkilaisen porvarisperheen joulunviettoa 1800-1900-lukujen vaihteessa. Museoon on sunnuntaina 27.11. klo 12-16 vapaa pääsy. Myös museon joulunäyttely ”Pakkasta ja pimeää” avautuu tapahtumapäivänä. Näyttely esittelee elämää talvisessa Uudessakaupungissa, 1800- ja 1900-lukujen vaihteessa. Kaupunkilaisten talvisiin tarinoihin pääsee tutustumaan muun muassa porvarin, palovartijan ja piian kertomina.
Sunnuntaina 27.11. näyttelyiden ystäville ovat avoinna myös Runonkulman Galleria klo 11-15.30 sekä Taidegalleria Horisontti klo 11-17.

Puutalokaupungin Joulun avauspäivä huipentuu tunnelmalliseen Puutalokaupungin Joulukonserttiin. Tämän vuoden tangoprinssi, Uudestakaupungista kotoisin oleva upeaääninen Lauri Ketonen, konsertoi kulttuurikeskus Crusellissa 27.11. klo 18 The Stonewalls Bandin kanssa. Vierailijoina konsertissa ovat myös Uudenkaupungin Teatterin musikaaleistakin tutut Leena Kallonen, Laura Heino ja Ida Kallioinen. Lippuja lippu.fi tai kulttuuripalveluiden toimistolta.