Rauhansoutu

Uudenkaupungin Rauhan soutu soudetaan lauantaina 27.8. klo 21.30

Lauantaina 27.8. juhlitaan Uudessakaupungissa Venetsialaisia sekä Uudenkaupungin rauhaa. Torilla on päivällä Venetsialaistori ja historialliset yhdistykset elävöittävät historiaa vierailullaan kaupungissa samaisena viikonloppuna. Myös Ulkopoliittisen instituutin johtaja Mika Aaltola vierailee kaupungissa lauantaina.
Katso lauantain ja sunnuntain päivän tapahtumat ja aikataulu täältä.

Illalla Pakkahuoneen rannassa on omaa ohjelmaa ja myöhemmin myös rannan ravintoloissa.

Uudenkaupungin rauhasta tulee tänä vuonna kuluneeksi 301-vuotta. Lauantai-Illan hämärtyessä klo 21.30 soudetaan Kaupunginlahdella tämän merkittävän historiallisen tapahtuman muistoksi Rauhansoutu. Historialliset yhdistykset ampuvat soudun lähtölaukauksen.

Rauhansoutuun kuuluu kolme venekuntaa. Pohjola-Nordenin Uudenkaupungin osaston joukkue edustaa soudussa kuvainnollisesti Ruotsin venettä. Venäjän veneen miehistö koostuu Suomi-Venäjä Seuran jäsenistä ja Rauhan veneen soutajat kuuluvat Vakka-Suomen Reserviupseereihin.

Valaistut veneet soutavat Suukarin veneiden laskupaikalta, tunnelmallista Kaupunginlahtea pitkin Sorvakon sillan viereen Tervaportille. Valaistuissa veneissä ovat maitten liput. Vakka-Suomen reserviupseerien eli kuvainnollisesti rauhan veneessä on tänä vuonna Uudenkaupungin lipun lisäksi Ukrainan lippu. Lipun myötä osoitetaan tukea Ukrainalle ja ukrainalaisille ja toivotaan rauhan toteutumista myös tänä päivänä. Airueet ja perämiehet esiintyvät barokkiasuissa ja perämiehet lukevat sillan pielessä Tervatorilla keskeisen pätkän rauhansopimuksesta kunkin maan omalla kielellä. Illan kruunaa soudun lopuksi noin klo 22 Kaupunginlahdella ammuttava ilotulitus.

Lions Club Uusikaupunki on perinteisesti järjestänyt Rauhansoudun joka toinen vuosi. Vaikka varsinainen yhdistys on jo lopetettu ovat LC-klubin puuhamiehet vielä osallistuneet veneiden valaistukseen ja koristeluun. Järjestelyistä vastaa tänä vuonna Uudenkaupungin kaupungin rauhantoimikunta ja järjestelyissä ovat mukana Uudenkaupungin Pohjola-Norden, Suomi-Venäjä Seura ja Vakka-Suomen Reserviupseerit.