rantamaisemaa

Viikko 32 menovinkit - näkemistä ja tekemistä Uudessakaupungissa

Elokuun viikko tuo tullessaan Uudenkaupungin rauhan 300-vuotisjuhlien kunniaksi järjestettävän III Rauhan Symposiumin erilaisine oheisohjelmineen, muutakin mukavaa tekemistä ja nähtävää on tarjolla.

Maanantaina historioitsija Teemu Keskisarja luennoi suomalaisen rivimiehen asemasta ja kohtalosta suuren Pohjan sodan maa- ja meritaisteluissa. Kauppiaantalon kulttuurisalongissa voi puolestaan tunnelmoida vanhanajan tee- ja kahvisalongissa kurkistaen 1600-luvun ranskalaiseen salonkikulttuuriin ja tiistaina teemana on vanhanajan musiikillinen salonki.

Tie Uudenkaupungin rauhaan -kierroksille voi osallistua keskiviikkona, torstaina ja lauantaina. Pieni kävelykierros suurten asioiden tapahtumapaikoilla. Tori ja rauhan muistomerkki ovat tuttuja, mutta missä asuivatkaan rauhanneuvottelijat ja missä sijaitsivat heidän kansliansa? Mistä rauhanneuvotteluissa oikeasti keskusteltiin? Uudenkaupungin matkailuoppaiden rauhateemaisella opastetulla kävelykierroksella käydään läpi suuren Pohjan sodan, isovihan ja Uudenkaupungin rauhan aikaisia tapahtumia kaupungissamme ja myös muualla Suomessa.

Säveltäjä Olli Kortekankaan kirkko-oopperan Ende und Beginn kantaesityksestä pääsee nauttimaan keskiviikkona klo 18 ja 21. Kantaesitys on samalla Uudenkaupungin rauhan 300-vuotisjuhlien kunniaksi järjestettävän III Rauhan Symposiumin avajaistilaisuus. Rauhan Symposiumin ohjelmaa on keskiviikosta lauantaihin, se kokoaa suuren yleisön ja tieteen asiantuntijat rauhan teeman äärelle. Tarjolla on monipuolisia ja mielenkiintoisia luentoja sekä keskusteluita.

Sunnuntaina Suomen Rauhanpuolustajain Uudenkaupungin yhdistys järjestää tapahtuman, jossa lennoidaan teemalla Historian kokemuksista oppien turvallista tulevaisuutta etsimässä, ilta huipentuu Rauhankonserttiin, jossa esiintyvät Liisa Tavi ja Arto Piispanen.

Suosikkikohteisiin lukeutuvat Taidetalo Pilvilinna, Wahlbergin museotalo, Automuseo ja Bonk-museo tarjoavat monipuolista ja vaihtelevaa nähtävää jokaiseen makuun. Monipuoliseen näyttelytarjontaan pääsee tutustumaan mm. Kulttuurikeskus Crusellissa, Runonkulman Galleriassa ja Uudenkaupungin Merikeskuksessa. Myllymuori lähtee vielä piknikille tiistaina ja mukaan voi tulla koko perhe. Kesäteatteri Lentävän Lokin viimeiset esitykset, Eläinten vallankumous, ovat tiistaina sekä keskiviikona. Männäisten torilla perjantaina, torimyynnin ja katukeittiön lomassa voi kuunnella musiikkia, lavalla Jouko Pyhältö ja Matti Mäntylä. Illan voi kruunata rantaravintoloiden live musiikista nauttien. Merimaisemista voi nauttia päiväristeilyn merkeissä keskiviikosta sunnuntaihin M/S Kertulla Isokarin majakkasaarelle.

Liikunnan iloa tarjoaa mm. Uudenkaupungin rauhan paikkoihin älypuhelimen tai tabletin avulla tutustuttava Uudenkaupungin rauha -suunnistus, jonka voi tehdä vaikka koko perheen voimin. Myllymäellä voi osallistua puistojoogaan torstaisin ja sunnuntaisin, elokuun loppuun asti kestävä Käätyjärven kuntokävely haastaa ulkoilemaan ja nauttimaan lämpimistä päivistä.

Suosikkireitti, Velhoveden rengastie, vie keskelle kauneinta saaristoa ja merimaisemia, ilman että huolehdit veneestä tai lautta-aikatauluista. Merellisestä luonnosta pääsee nauttimaan myös Pamprinniemen luontopolulla Pyhämaassa.

Kannattaa hyödyntää myös erilaiset netti- ja mobiilisovellukset, joilla kaupunkiin ja sen historiaan voi tutustua omatoimisesti. Näitä ovat mm. UkiAr-mobiilisovellus, Kulttuuripolku-esite, Piiloleikki-patsaat sekä Uudenkaupungin museon erilaiset mobiilioppaat ja verkkonäyttelyt.

Tutustu näihin ja koko viikon ohjelmatarjontaan TÄSTÄ LINKISTÄ!

Lisää tapahtumia: uusikaupunki.fi/tapahtumakalenteri