Kaunis kaupunginlahti

Viikon 32 menovinkit - tapahtumarikas elokuun viikko

Ihana aurinkoinen viikko luvassa ja monenlaisia mielenkiintoisia tapahtumia tarjolla. Tekemistä löytyy varmasti jokaiselle aamusta iltaan, viikon jokaiselle päivälle. Kokosimme jälleen listauksen viikon tapahtumista, näyttelyistä, museoista, kesäteatterista, toreista, opastetuista kierroksista, omatoimisista opastuskierroksista, liikuntamahdollisuuksista sekä muista aktiviteeteistä.

Tiistaina ja torstaina voi osallistua Wahlbergin museotalon kesäopastukselle, opastus sisältyy lipun hintaan. Viimeinen Pihat- ja puutarhatkierros tiistaina antaa mahdollisuuden kurkistaa puutaloalueen porteista sisään ja tutustua ihaniin pihoihin ja puutahoihin. Kierros on maksullinen. Torstaina on kesän viimeinen opastettu hautausmaakierros. Kiveen kaiverrettuja, naisten tarinoita Uudenkaupungin hautausmaalla, on Uudenkaupungin museon järjestämä opastettu kierros kaupungin menneisyyteen.

Toimintatorstaissa on vuorossa Virsipiknik. Tule mukaan laulamaan virsiä yhdessä Aino Savolaisen ja Päivi Sappisen kanssa Rauhanpuistoon. Omat eväät mukaan.

Perjantaina on Männäisten tori, lavalla esiintyy Mikko Itäranta ja lauantaina Tul toril -teematorilla on vuorossa Puhtitori.

Perjantaista lauantaihin on luvassa AHOI – Viro saapuu Pookiin -tapahtuma ja Bigfeats BBQ-Festivaali Lokalahdella.
Gasthaus Pookissa on kunnon virolaiset markkinat, kun AHOI - Viro saapuu Pookiin -tapahtuma runsaine ohjelmineen rantautuu kaupunkiimme. Myyntipöydiltä löytyy niin virolaisia herkkuja kuin designia. Tapahtuman musiikista vastaa hiidenmaalainen Helin-Mari Arder, joka tunnetaan bossa novan, jazzin sekä chansonien tulkkina.
Nopperlan tilalla Lokalahdella Bigfeast -festivaali on hyvää ruokaa, kylmää juomaa, ostoksia tuottajatorilta ja musiikkia BBQ-hengessä.

Puupaattei Pakkahuoneella lauantaina on vapaamuotoinen puuvenenäyttely Pakkahuoneen vierassatamassa. Ranta täyttyy mitä upeimmista puuveneistä, osa on merikelpoisia ja osa vasta kunnostusvaiheessa. Vierasvenesataman alueella on päivän aikana myös monenlaista merellistä ohjelmaa ja käsityöläisiä esittelemässä ja myymässä tuotteitaan.
Ensimmäinen Möljä Miittinki Suukarintiellä on leppoisa harrasteajoneuvokokoontuminen merellisissä maisemissa kaupunginlahden rannassa. Nähtävillä autoja, pyöriä, veneitä ja ym. Tule, tutustu ja ihastu, molempiin tapahtumiin on vapaa pääsy.

Lentävän Lokin kesäteatteri -esityksiin pääsee vielä  tiistaina, keskiviikkona ja torstaina, ohjelmistossa on Eeva Joenpellon romaanin mukaan dramatisoitu Neito kulkee vetten päällä.

Merellä voi nauttia kauniista maisemista ja vilvoittavasta merituulesta keskiviikosta sunnuntaihin päiväristeilyn merkeissä M/S Kertulla Isokarin majakkasaarelle.

Monipuoliseen näyttelytarjontaan pääsee tutustumaan mm. Kulttuurikeskus Crusellissa, Runonkulman Galleriassa, Galleria-Taidelainaamo Horisontissa, Tupsulassa ja Pakkahuoneen kahviossa.

Suosikkikohteisiin lukeutuvat Taidetalo Pilvilinna, Wahlbergin museotalo, Automuseo, Bonk-museo sekä Uudenkaupungin Merikeskus tarjoavat monipuolista ja vaihtelevaa nähtävää jokaiseen makuun.

Liikunnan ystäville on tarjolla monipuolista tekemistä. Tarjolla on mm. nurmikko zumbaa, matalan kynnyksen maastopyöräilyä ja puistojoogaa. Aurinkoisella säällä voi seurata lintuja ja nauttia luonnosta vaikka Hiunjärven luontopolulla. Kasarmilahden esteettömällä luontolavalla pääsee veden tuntumaan seuraamaan luonnon ihmeitä. Lisäksi kaupungin lukuisat frisbeegolfradat tarjoavat monipuolista ulkoliikuntaa koko perheelle. Käätyjärven kuntokävely haastaa ulkoilemaan ja nauttimaan kesästä.

Suosikkireitti, Velhoveden rengastie, vie keskelle kauneinta saaristoa ja merimaisemia, ilman että huolehdit veneestä tai lautta-aikatauluista. Merellisestä luonnosta pääsee nauttimaan myös Pamprinniemen luontopolulla Pyhämaassa.

Kannattaa hyödyntää myös erilaiset netti- ja mobiilisovellukset, joilla kaupunkiin ja sen historiaan voi tutustua omatoimisesti. Näitä ovat mm. UkiAr-mobiilisovellus, Kulttuuripolku-esite, Piiloleikki-patsaat sekä Uudenkaupungin museon erilaiset mobiilioppaat ja verkkonäyttelyt.

Tutustu näihin ja koko viikon ohjelmatarjontaan TÄSTÄ LINKISTÄ!

Tapahtumakalenterista löydät lisää tapahtumia ja tiedot kaikista näistä tapahtumista.