Pojat Kaupunginlahden rannalla

100 syytä matkailla Suomessa -kampanja tarjoaa vinkit myös Uudenkaupungin alueelle

Neljättä kertaa toteutettava matkailuorganisaatioiden valtakunnallinen yhteiskampanja 100 syytä matkailla Suomessa kannustaa suomalaisia matkustamaan kotimaassa sitten, kun se on turvallista. Tänä vuonna erityisen merkitykselliseen rooliin nouseva kampanja kokoaa kotimaan matkakohteet yhteen ja tarjoaa vinkkejä siihen, millaisia helmiä kotimaasta oikein löytyykään – saaristosta Saimaalle ja Lappiin. Visit Uusikaupunki on mukana kampanjassa nyt toista kertaa. Viime vuonna ensimmäistä kertaa mukana olleen Uudenkaupungin kampanjasivu oli koko markkinointikampanjan 10. luetuin.

Maaliskuun lopussa tehdyn kyselytutkimuksen* mukaan yli puolet suomalaisista (57 %) aikoo matkustaa tulevana kesänä Suomessa. Poikkeusolojen myötä erityisesti luontokohteet (43 %) ja päiväretket lähiseuduille (45 %) kiinnostavat suomalaisia. Myös kaupunkikohteet (35 %) ovat monen suosikkilistalla.

Työ- ja elinkeinoministeriön (TEM) tukema, Suomen matkailuorganisaatioiden yhdistys Suoma ry:n toteuttama, 100 syytä matkailla Suomessa -kampanja on saanut matkailutoimijat ympäri maan yhdistämään voimansa. Toukokuussa alkanut kampanja jatkuu tänä vuonna poikkeuksellisesti lokakuun loppuun asti. Vahvasti digitaalisiin kanaviin rakennettu kampanja kokoaa kotimaan matkailuhelmet yhteiselle 100syytä.fi -sivustolle.

“Suomen matkailu nousee takaisin jaloilleen nimenomaan kotimaanmatkailun avulla. Ihmiset kokevat kotimaan turvallisimpana vaihtoehtona vielä pitkään, ja korona-aika on saanut monet suomalaiset innostumaan läheltä löytyvistä paikoista ja luonnossa liikkumisesta ihan uudella tavalla. Inspiraatiota kaivataan kuitenkin kovasti siihen, mitä kaikkea kotimaassa voikaan tehdä, sitten kun reitti on selvä, ja tähän kysymykseen kampanjamme tarjoaa jopa sata upeaa vaihtoehtoa”, kertoo Suoma ry:n puheenjohtaja Anne-Marget Hellén.

Uudellakaupungilla on positiiviset mahdollisuudet saada kotimaan ja lähialueen matkailijat liikkeelle, toteaa Uudenkaupungin matkailusuunnittelija Irmeli Laaksonen. Nyt etsitään rauhallisia ja turvallisia kohteita. Meille on nyt pelkästään eduksi pikkukaupunkimaisuus, kaunis luonto ja hienot saaristokohteet, Laaksonen kiteyttää. 100 syytä -kampanjassa ovat mukana myös upeat risteilykohteemme, Isonkarin majakkasaari ja Katanpään linnakesaari. Kärkenä nostamme kampanjan alkupuolella koko valtakunnankin mittapuussa aika erikoisen Taidetalo Pilvilinnan, joka tänä kesänä toimii pitkälti ulkoilmakohteena sekä uudistetun Kaupunginlahden rannan. Kampanjan loppupuolella nostamme esiin luontomatkailukohteita, Laaksonen kertoo.

Kotimaanmatkailu on vastuullinen valinta

Vastuullisuus on matkailun kasvava trendi. Kotimaan- ja lähimatkailun suosio näkyi viime vuoden kotimaisen matkailun huippuluvuissa: kotimaiset yöpymiset kasvoivat touko-syyskuussa 5,8 %, joka vastaa 450 000 yöpymisvuorokautta.

“Kriisin jälkeen tärkeä tavoitteemme on saada kotimaanmatkailu takaisin kasvun tielle, jolla se on viime vuodet ollut. Koronapandemia korostaa vastuullisen lähimatkailun merkitystä entisestään. Matkailemalla kotimaassa voimme tukea yhdessä kotimaisia palveluita ja yrittäjiä”, toteaa elinkeinoministeri Mika Lintilä.

Myös Hellén muistuttaa, että matkailijan onni löytyy nyt läheltä. Lähimatkailu elvyttää kotimaista matkailua, mutta on suomalaisille myös mahdollisuus päästä kokemaan uusia elämyksiä ja seikkailemaan pitkään jatkuneen kotoilun jälkeen: “Uudet kohteet ja elämykset eivät välttämättä vaadi kuin muutaman ylimääräisen pysähdyksen mökkimatkalla”.

Kyselytutkimuksen mukaan suomalaisille vastuullinen matkailu tarkoittaa erityisesti luonnon ja paikallisuuden vaalimista. Kärkeen nousivat luonnon ja vesistöjen kunnioittaminen (68 %), paikallisten asukkaiden ja heidän arjen kunnioittaminen (58 %) sekä paikallisten palveluiden ja tuotteiden tarjoajien suosiminen (52 %).

Katseet on suunnattava koko loppuvuoteen

Hellén kannustaa suomalaisia tekemään suunnitelmia rohkeasti myös loppuvuoteen. “Kotimaanmatkailu kaipaa ympärivuotisuutta ja kauden pidentämistä. Suunnitelmia kannattaakin ajoittaa rohkeasti pidemmälle syksyyn ja panostaa vaikkapa kaupunkien kulttuuritarjontaan tai ruokaelämyksiin”. ”Yrityksiltä tämä edellyttää palveluiden entistä parempaa tuotteistamista myös syyskesälle. Meillä on nyt edessä uusi kesäkauden määrittely, ja se edellyttää palveluiden pitämistä täysipainoisesti auki pidemmälle syksyyn”, muistuttaa Hellén.

* Suoma ry:n tilaaman 100 syytä matkailla Suomessa -kyselytutkimuksen tiedonkeruu toteutettiin online-kyselynä Bilendi Oy:n ylläpitämässä M3 Panelissa 18.–22.3.2020. Tutkimuksen kohderyhmä oli 18–75-vuotiaat ja kyselyyn vastasi 1000 suomalaista. Otos kiintiöitiin kansallisesti edustavaksi sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan.

100 syytä matkailla Suomessa -kampanjan kesän 2019 yhteenveto:

  • Sivustolla luettiin kotimaisten matkakohteiden esittelykortteja touko-syyskuun aikana yli 1,2 miljoonaa kertaa.
  • Kampanjan sosiaalisen median kanavat keräsivät 13 000 uutta seuraajaa ja yhteensä sosiaalisessa mediassa tavoitettiin yli 1,5 miljoonaa suomalaista touko-kesäkuussa.
  • Kampanja palkittiin Finnish Travel Gala 2019 -kilpailussa Vuoden matkailukuvan nostajana.

Jaa:

facebook twitterbird