Kaupunginlahti

Joulunajan menovinkit - Uudenkaupungin tapahtumia 12.-31.12.2023

Kaunis talvinen sää luo tunnelmaa joulunodotukseen. Puutalokaupungin joulunalusohjelmassa on tarjolla monenlaisia mukavia jouluisia konsertteja ja tapahtumia niin ennen joulua kuin joulunaikaankin.

Keskiviikkona 13.12. Uudenkaupungin kirjastossa Kino Rauhan elokuvana nähdään Un homme de trop. Yhtenäiskoulun Lucia-kulkuetta voi ihastella klo 18 alkaen Uudessa kirkossa Ugin Pohjola Nordenin ja seurakunnan yhteistyössä järjestämässä De vacraste julsångerna -tilaisuudessa.

Torstaina 14.12. voi osallistua palveluyrittäjien hauskaan Tonttutapahtumaan. Ohjelmassa on mm. Tiernapojat ja naiskuoro D'amenin laulava kulkue Alisellakadulla. Ilta huipentuu klo 21 perheystävälliseen ja hiljaisempaa ilotulitukseen Kaupunginlahdella.
Torstaina Klo 18 on myös vuoden viimeinen Merellinen ilta kulttuurikeskus Crusellissa. Illan aiheena on Sukelluslöytöjä lähivesiltä ja vähän kauempaakin ja siitä esitelmöi Kari Saramo.

Lauantaina 16.12.  Kinkkubingoillaan Pyhämaan Nuorisoseurantalolla.
Sunnuntaina 17.12. vietetään Männäisten joulumarkkinoita Kalannin Kotiseutumuseolla ja Pyhämaan Nuorisoseurantalolla on Jouluiset Myyjäiset. Kannattaa tutustua myös Yrittäjien ja yhdistysten joulupuotiin.

Kauneimpia joululauluja pääsee totuttuun tapaan laulamaan monissa Uudenkaupungin alueen kirkoissa. Tarjolla on myös musikaali ja joulukonsertteja. Loistaa tähdet korkeat - Ugin kuorojen joulu -konsertti on ti 12.12. Uudessa kirkossa klo 19. Tunnelmaa ovat luomassa viisi eri kuoroa.
Joutsenlaulu - Musikaali Ollista, Jussista ja Yöstä on kulttuurikeskus Crusellissa la 16.12. klo 14 ja 19.

Upeaäänistä Antti Ahopeltoa kuullaan joulukonsertissa tunnelmallisessa Kalannin kirkossa ti 19.12. klo 19. Jo perinteeksi muodostunutta, paikallisten musiikoiden Joulun Soundi -konsertti virittää joulun tunnelmaan Uudessa kirkossa pe 22.12. klo 19.

Jouluaattona koko kaupunki hiljentyy joulun viettoon, kun kaupunginjohtaja Atso Vainio lukee joulurauhanjulistuksen Uuden kirkon portailla klo 12. Tilaisuuden musiikista vastaavat VPK:n soittokunta ja mieskuoro Laulu-Veikot.

Muistathan myös ihastuttavat joulukalenterit, Nukketeatteri Piironginlaatikon virtuaalinen joulukalenteri ja Vanhojen talojen Joulukalenteri-ikkunat.
Nukketeatteri Piironginlaatikon joulukalenterissa seikkailee toimelias ja hupaisa orava. Se kertoilee talviajan puuhista, jouluvalmisteluista ja huimista seikkailuista lumenpeittämän tähtitaivaan alla.
Vanhoihin taloihin eri puolille kaupunkia avautuu jälleen 24 kaunista ja joulutunnelmaista joulukalenteri-ikkunaa. Tunnelmallisia jouluikkunoita voi ihailla iltakävelyn lomassa loppiaiseen asti.

Uusikaupunki Areenalla pelataan Korisliigan runkosarjan peli la 30.12. klo 17 Korihait vs Kobrat Lapualta.

Iltakävelyn lomassa kannattaa käydä tutustumassa koko perheen voimin hauskaan vuorovaikutteiseen Valoteos Haukien valotanssiin. Se on nähtävissä ja liikuteltavissa 17.12. asti Galleria-Taidelainaamo Horisonttin ikkunassa. Katsoja pystyy liikuttamaan ulkoa käsin omalla liikkeellään teoksessa uivaa kalaa. Hauki taas pystyy nappaamaan ylhäältä putoavan tonttulakin, kun katsojan liike on oikeanlainen.

Taiteen ystävien kannattaa piipahtaa myös näyttelyissä. Tuhansien tupsujen Tupsulassa esittäytyy hauska erilaisten tupsuteosten näyttely.  Galleria Horisontin joulukuun vieraileva taiteilija on Ulla Kivimäki. Runonkulman Galleriassa on esillä "Veden väri" - seitsemän taiteilijan teemanäyttely. Kulttuurikeskus Crusellissa voi tutustua Näin unta kesästä -taidenäyttelyyn.

Wahlbergin museotalo on koristautunut jouluiseen asuun. Museotalossa esitellään uusikaupunkilaisen porvarisperheen joulunviettoa 1800-1900-lukujen vaihteessa ja yläkerrassa merenkulun kulta-aikaa.
Automuseon kolmessa isossa näyttelyhallissa niin pienempien kuin isompien autofanien päiväunet käyvät todeksi. Raunistulan nukkekotikerho on pystyttänyt museoon koko perhettä viihdyttävän Minimaailma-näyttelyn.
Ilahduta ystävääsi ja samalla maailman avun tarpeessa olevia lapsia. Uudenkaupungin Automuseon nukkevalikoimaa täydennettiin Joulun lähestyessä UNICEFin Turun toimintaryhmän valmistamilla Anna ja Toivo nukeilla niin, että kaikki halukkaat voivat osallistua maailman apua tarvitsevien lasten tukemiseen.

Kokosimme alla olevan linkin taakse koko joulunodotuksen ja joulunajan tapahtumalistauksen. Linkistä löydät lisätietoja näistä ja lisääkin mukavia tapahtumia, museoita, näyttelyitä, konsertteja, ravintoloiden ohjelmaa, ulkoilu- ja liikuntamahdollisuuksia sekä erilaisia netti- ja mobiilisovelluksia, joiden avulla voit tutustua kaupunkiin omatoimisesti.

Menovinkit ajalle 12.-31.12.2023

Tästä tapahtumakalenteriin!