Merefesteillä

Kesäkuun menovinkit - tapahtumat 1.-11.6.2023

Kalenterin lehti käännettiin jo ensimmäiselle viralliselle kesälomakuukaudelle. Nyt päästään nauttimaan viihtyisän meri- ja puutalokaupungin hauskoista ja mukaansatempaavista kesätapahtumista -  ja niitähän riittää.

Virkatuista tupsuteoksistaan tunnetussa Tupsulan näyttelytilassa voi kesä-heinäkuussa kuunnella vakkasuomalaisia sananparsia Crusellin musiikin siivittäminä. Mikko Rantasen toteuttamassa ääniteoksessa ”Tupsula nurkas pauhata vanhoi sananparssi lähiseurult” puksutellaan höyryveturin kyydissä asemalta toiselle nauttien teemoitetuista murresananparsista paikallisten ääninäyttelijöiden tulkitsemina. Tupsulan naisporukka puolestaan on tehtaillut sananparsigraffiteja ympäri kaupunkia. Paikallisella murteella ja maalauksilla koristeltuja tarjottimia ja tauluja on esillä ympäri keskustaa ja niitä voi Tupsulan lisäksi käydä lukemassa mm. Pakkahuoneella, kirjastossa, toriputkuissa ja keskustan liiketilojen ikkunoissa.

Uuden kirkon perinteiset Urkuvartit käynnistyvät kesäkuussa aina torstaisin klo 12. Historiallisilla Marcussen & Sohn uruilla soitettujen keskipäivän matineoiden jälkeen on mahdollisuus tutustua kanttorin johdolla arvokkaisiin, vuonna 1865 valmistuneisiin urkuihin.

Maanantaina 5.6. klo 18 lähdetään tutustumaan Pyhämaahan ja entisen Uudenkaupungin maalaiskunnan pohjoisia kyliin ja niiden historiaan. Uudenkaupungin matkailuoppaiden opastetulle kotiseuturetkelle tulee ilmoittautua ennakkoon.

Koulujen päättymisen myötä käynnistyvät Lasten maanantait, jolloin Santtioranta Campingissä leikitään eri touhupisteissä ja myös Pomppulinnassa saa pomppia täysillä ihan luvan kanssa. Leikin täyteiset maanantait toteutetaan yhteistyössä MLL:n kanssa ja ne jatkuvat aina heinäkuun loppuun asti.

Legendaarista koko kaupungin kesänaloitusjuhlaa Merefestiä juhlitaan lauantaina 10.6. Monenlaista mukavaa ohjelmaa koko perheelle löytyy päivän ajan mm. torilla ja Rauhanpuistossa, Pakkahuoneella, Kaupunginlahden ympäristössä, Padel-kentällä sekä Sorvakon frisbeegolfradalla. Illalla juhlat jatkuvat paikallisten ravintoloiden ohjelmilla. Ravintola Pookissa pistetään pystyyn Lauantai-illan tanssit, Aquriuksessa K-40 Disco ja rannan terasseilla on kaikilla varsin musapitoinen meininki. Päivän aikana juostaan myös ohjelmallinen Kesäkuun Kutonen. Myös museojuna puksuttaa kaksi edestakaista matkaa Turun ja Uudenkaupungin välillä ja mahdollistaa Merefesteille tulon myös Haapamäen museoveturiyhdistyksen nostalgisella museojunalla. Katso juna-aikataulut.

Merikaupungista pääsee tottakai myös merelle. 10.6. on tarjolla aitoa suomalaista villieläinsafaria Hyljeristeilyn muodossa. Sandbäckin hylkeidensuojelualueiden lisäksi kauden viimeisellä hyljeristeilyillä käydään myös Isonkarin majakalla. Huikean meriristeilyn voi tehdä myös upeaan ja luonnonkauniiseen Isonkarin majakkasaareen jonne risteillään viikoittain, aina keskiviikosta sunnuntaihin. Risteilyt varataan täältä.

Osa Uudenkaupungin historiallisista kirkoista avautuu kesän ajaksi vierailijoita varten (kirkkojen aukiolot täältä). Keskustan Vanhan ja Uuden kirkon lisäksi kirkkoja löytyy Kalannista, Lokalahdelta ja Pyhämaasta. Kirkkojen ympärillä olevat hautausmaat ja sankarihautausmaat muistomerkkeineen pitävät sisällään paljon seudun historiaa. Kalannin Pyhän Olavin kirkko (kuvassa) on valtakunnallisestikin merkittävä keskiaikainen kivikirkko 1400-luvulta. Pyhämaan puinen uhrikirkko on yksi parhaiten säilyneitä puukirkkoja 1600-luvulta ja maalauksineen ainutlaatuinen.

Bonk-museo avautuu 6.6. jälleen kesän ajaksi. Bonkin mullistavat keksinnöt ja toimintavapaiden koneiden ja laitteiden tarinat saavat väkisinkin suun pielet kääntymään hymyyn. Bonkin Lasten Keksimössä lapset voivat rakentaa oman Bonk-koneensa. Kannattaa tutustua myös Automuseon vanhoihin mobiileihin sekä Saab-kokoelmaan. Wahlbergin museotalo on kuin kaksi kärpästä yhdellä iskulla. Alakerran historiallinen, tupakkatehtailijan entinen koti tutustuttaa entisajan porvarisasumiseen ja yläkerta johdattaa merenkulun kulta-aikoihin.
Näyttelyiden ystävien kannattaa piipahtaa Pakkahuoneella, Galleria Horisontissa, Tupsulassa sekä Kulttuurikeskus Crusellissa.

Liikuntaa voit harrastaa vaikkapa golf-kentällä, maastopyöräilylenkeillä, uimahallilla, uimarannoilla, virkistyssaunoilla, luonto- ja kuntopoluilla, Velhoveden rengastiellä, ulkokoris- tai Padelkentillä, Skeittipuistossa, juoksuportaissa sekä frisbeegolfradoilla. Tarjolla on myös erilaisia ulkojumppia ja Haastepyöräily-kampanja on käynnissä 25.6. asti.

Kesäkuun alun menovinkkilistauksesta löydät nämä ja paljon muuta. Esimerkiksi ravintoloiden livemusat ja muut ohjelmat sekä erilaiset mobiilisovellukset ja reitit, joilla pääset tutustumaan kaupunkiin omatoimisesti, vaikkapa virtuaalioppaan johdolla.

Katso 1.-11.6. koko tapahtumalistaus!

Tästä Uudenkaupungin tapahtumakalenteriin!