Syksynen kuva kosketusnäytöstä

Kosketusnäyttö opastaa vierailijat palveluiden äärelle

Uudenkaupungin keskustaan, Rauhanpuiston Alisenkadun puoleiselle reunalle, on loppukesästä katukuvaan ilmestynyt kosketusnäytöllä toimiva infotaulu. Kaksipuoleisen näytön tarkoituksena on palvella Uudenkaupungin vierailijoita ja miksei kaupunkilaisiakin ja helpottaa tarpeellisten palveluiden löytymistä.

Näytön sisältönä toimii Visit Uudenkaupungin verkkosivusto. Sivustolta löytyvät tiedot Uudenkaupungin nähtävyyksistä, tapahtumista, liikunta- ja muista aktiviteeteistä, merellisistä palveluista, ostosmahdollisuuksista sekä kahvila-, ravintola ja majoituskohteista. - Reaaliaikaisen sivuston näyttämisellä pyritään siihen, että infotaulun sisältö olisi mahdollisimman oikeaa ja ajantasaista, kaupungin matkailusuunnittelija Irmeli Laiho-Andersson kertoo. Näin pystymme myös tuottamaan palvelua 24/7, eikä käyttö ole sidottu toimiston aukioloaikoihin, Laiho-Andersson lisää.  Sivuston kielinä ovat suomen lisäksi ruotsi, englanti ja saksa, joten sivusto palvelee hyvin myös vieraskielisiä vierailijoita.

Uudenkaupungin elinkeinopalvelut ja Visit Uusikaupunki ovat vuokranneet laitteen käyttöön viideksi seuraavaksi vuodeksi eteenpäin. Näyttö on veden, pölyn ja iskun kestävä ja kestää ympärivuotisessa käytössä lämpötilan vaihtelut -30 ja + 50 asteen välillä. - Infotauluun asennetun näytönsäästäjäominaisuuden avulla, voidaan näytöllä tiedottaa myös matkailun omista ajankohtaisista tai tulossa olevista tapahtumista. Varsinaista mainostilaa ei tähän näyttöön ole myynnissä, vaan siihen löytyy kaupungissa muita kanavia, Laiho-Andersson toteaa.