Pojat kaupunginlahden rannalla

Menovinkit Uudessakaupungissa 12.-25.6.2023

Hip hei – kesä on täällä! Nyt nautitaan lämpimistä keleistä sekä hauskoista ja mielenkiintoisista tapahtumista. Tässä jälleen vinkit parille seuraavalle viikolle. Hurjaa vauhtia kohti keskikesän juhlaa mennään.

Pop Up -kahvila Café Kukonmäki popsahtaa kesän aikana tarjoillen kevyttä lounasta, kahvia ja leivonnaisia. Kesän ensimmäinen aukiolo on tiistaina 13.6. klo 10–18. Kesäisen runokävelyn voi puolestaan tehdä Itäpuistoon samaisena tiistaina kirjaston järjestämänä. Ensimmäistä kertaa järjestettävä Street Food Festival 13.-14.6. tuo monipuolisen katuruokatarjonnan Uudenkaupungin torille.

Kalannin kotiseutumuseolla nautitaan torstaina 15.6. kesäisestä illasta yhteislaulujen kera. Koko kylä laulaa -yhteislaulutilaisuuksia tullaan myöhemmin järjestämään myös Lokalahdella ja Pyhämaassa. Tilaisuuksien musisoinnista ja laulattamisesta vastaavat Rami Rafael ja Petri Hatakka.

Uuden kirkon perinteiset Urkuvartit jatkuvat kesäkuussa aina torstaisin klo 12. Historiallisilla Marcussen & Sohn uruilla soitettujen keskipäivän matineoiden jälkeen on mahdollisuus tutustua kanttorin johdolla arvokkaisiin, vuonna 1865 valmistuneisiin urkuihin. Uudenkaupungin alueen tiekirkot, keskustan Vanha kirkko, Kalannin kirkko sekä Pyhämaan Uhrikirkko ja uusi kirkko ovat avoinna tutustumista varten. Kirkkojen aukiolot täältä.

Leikitään Pikku Kakkosta -kesäkiertue ja konsertti rantautuu Uuteenkaupunkiin perjantaina 16.6. Piknik-konsertissa leikitään ja lauletaan tuttujen juontajien kera. Leikkitirehtöörit leikittävät ja musiikista vastaa tuttu Leikkiorkesteri. Tapahtumaan on vapaa pääsy. Konsertti taltioidaan ja nähdään myöhemmin Pikku Kakkosen lauantaiaamuissa.

Koko perheen tapahtuma ja K-30 Disco valtaavat uusitun Alisenkadun lauantaina 17.6. Paikalliset liikkeet järjestävät kesän trendejä esittelevän muotinäytöksen. Discossa vedetään jalalla koreasti Jukitsu Hyytiän ja Petri Hatakan kasari- ja ysärihittien tahdissa. Discokatu on pullollaan ostoksia, ohjelmaa, nähtävää ja koettavaa.

Perjantaina 16.6. Uudenkaupungin nuorisopalvelut järjestää nuorille suunnatun ilmaisen ja päihteettömän Santtiofestin yhdessä Santtioranta Campingin kanssa. Lauantaina 17.6. Santtiorannassa juhlitaan Varhaisperunakarnevaaleja yhteistyössä Väättäsen maatilan kanssa. Paikan päällä voi nauttia herkullisia uuden perunan annoksia ja pottuja voi ostaa myös kotiin vietäväksi. Musiikista huolehtii Jani Forsman ”Hot Potatoes” -yhtyeen säestämänä.

Taidetalo Pilvilinna avautuu kesän ajaksi 21.6. ja on avoinna 12.8. asti aina tiistaisin, keskiviikkoisin, torstaisin ja lauantaisin klo 14-18. Taidetalon, pitsimökin, hauskan taidepolun, rosarion ja kahviterassin lisäksi Pilvilinnassa on viikottain myös ohjelmaa. 22.6. klo 16.30 käynnistyvät torstaiset terassibingot ja heinäkuusta alkaen aina lauantaisin samaan aikaan kuullaan Pilvilinnan Pianovartteja.

Wahlbergin historiallisessa museotalossa on avautunut näyttely ”Kapteenit – moniosaajia merellä ja maissa”. Näyttelyssä pureudutaan kahdeksan kapteenin elämään sekä kotikaupungissa että kaukana merillä. Uudenkaupungin museon kesämuseot, luotsien työtä esittelevä Luotsimuseo Vallimäellä sekä merimiesperheen elämään tutustuttava Merimiehenkotimuseo Myllymäen reunalla avautuvat 19.6. ja niihin on aukioloaikoina vapaa pääsy.

Bonk-museon mullistavat keksinnöt ja toimintavapaiden koneiden ja laitteiden tarinat saavat väkisinkin suun pielet kääntymään hymyyn. Bonkin Lasten Keksimössä lapset voivat rakentaa oman Bonk-koneensa. Autofanien kannattaa tutustua myös Automuseon vanhoihin mobiileihin sekä Saab-kokoelmaan. Näyttelyiden ystävien kannattaa piipahtaa Pakkahuoneella, Galleria Horisontissa, Tupsulassa sekä Kulttuurikeskus Crusellissa. Tupsulassa voi kuunnella vakkasuomalaisia sananparsia Crusellin musiikin siivittäminä, ääniteoksessa ”Tupsula nurkas pauhata vanhoi sananparssi lähiseurult”

Juhannusaattoa 23.6. voi juhlistaa vaikkapa Juhannustansseilla Santtioranta Campingissä Isto Hiltusen tahdittamana tai lähteä Juhannusjuhlille Katanpään linnakesaarelle. Kaljaasi Olga tekee purjehduksen Katanpään perinteisille Juhannusjuhlille. Matkalla nautitaan herkullinen lohikeitto saaristolaisleivän kera.

Huikean meriristeilyn voi tehdä myös luonnonkauniiseen Isonkarin majakkasaareen, jonne risteillään viikoittain, aina keskiviikosta sunnuntaihin. Maanantaisin ja tiistaisin risteilyt suuntautuvat Selkämeren kansallispuiston eteläisimpään käyntikohteeseen, Katanpään linnakesaarelle. Perjantain opastetuilla sightseeing-risteilyllä nähdään ja koetaan Uusikaupunki mereltä käsin. Risteilyt varataan täältä.

Monissa paikallisissa ravintoloissa voi herkkuruokien lisäksi viihtyä mukavan livemusiikin ja muun ohjelman parissa. Pakkahuoneen terassin aferworkit viihdyttävät aina perjantaisin klo 18-21. Esiintyjiä on myös Bistro Bayssa, Captain´s Makasiinissa, Public House Olkkarissa sekä Bar mÙKIssa. Kirstassa bingoillaan perjantaisin ja iltaa jatketaan karaoken parissa.

Liikuntaa voit harrastaa vaikkapa golf-kentällä, maastopyöräilylenkeillä, uimarannoilla, virkistyssaunoilla, luonto- ja kuntopoluilla, Velhoveden rengastiellä, ulkokoris- tai Padelkentillä, Skeittipuistossa, juoksuportaissa sekä frisbeegolfradoilla. Tarjolla on myös erilaisia ulkojumppia. Haastepyöräily-kampanja on käynnissä 25.6. asti.

Kesäkuun toisesta menovinkkilistauksesta löydät nämä ja paljon muuta. Listauksessa myös erilaiset mobiilisovellukset ja reitit, joilla pääset tutustumaan kaupunkiin omatoimisesti, vaikkapa virtuaalioppaan johdolla.

Katso 12.-25.6. koko tapahtumalistaus!

Tästä Uudenkaupungin tapahtumakalenteriin!