Rauhanpuiston valot

Menovinkkejä marras-joulukuulle - Uudenkaupungin tapahtumat 27.11.-10.12.2023

Hento lumipeite ja pikku pakkanen siivittävät ajatukset lähestyvään jouluun. Tunnelmaan voi virittäytyä mm. osallistumalla kauneimmat joululaulut -tapahtumiin tai käymällä joulukonserteissa ja -myyjäisissä. Marras-joulukuu tarjoaa monipuolisesti tapahtumia jokaiseen makuun.

Viikko käynnistyy ma 27.11. klo 18 upeasta äänestään ja säteilevästä lavakarismastaan tunnetun Diandran - Kerran joulukuun aikaan konsertilla Uudessa kirkossa.

Marraskuun loppuun jatketaan Lasten kuu – marraskuu -teemalla ja kulttuuripalvelujen sivuilta löytyy  monipuolinen kattaus lasten oman kulttuurikuukauden tapahtumatarjonnasta. Tarjolla on mm. satutuokioita, vauvaloruilua, museon talvibingo ja uimahallilla omatoiminen toiminnallinen rata.

To 30.11. klo 18 voit virittäytyä joulun tunnelmaan Lyhtykirkossa, jossa lauletaan kauneimpia joululauluja. Paikkana tunnelmallinen Vanha kirkko.

Kulttuurikeskus Crusellissa kuullaan Vakka-Suomen musiikkiopiston eri teemaisia ja maksuttomia iltamusiikkikonsertteja. Ke 29.11. klo 18 on vuorossa Pieni iltasoitto, jossa esiintyvät B/C puhallinyhtye. Huilistien tunnelmointia voi kuunnella pe 1.12. klo 18.30. Laulajien joulua vietetään ti 5.12. klo 19 ja Unet&Haaveet - Elsa Puukin 1.lopputyökonsertti on pe 8.12. klo 18.

Joulukuun ensimmäisenä päivänä avautuvat Nukketeatteri Piironginlaatikon virtuaalinen joulukalenteri ja Vanhat Talot Joulukalenteri-ikkunat.
Nukketeatteri Piironginlaatikon joulukalenterissa seikkailee toimelias ja hupaisa orava. Se kertoilee talviajan puuhista, jouluvalmisteluista ja huimista seikkailuista lumenpeittämän tähtitaivaan alla.
Vanhoihin taloihin eri puolille kaupunkia avautuu jälleen 24 kaunista ja joulutunnelmaista joulukalenteri-ikkunaa. Tunnelmallisia jouluikkunoita voi ihailla iltakävelyn lomassa loppiaiseen asti.

Itsenäisyyspäivää 6.12. juhlistetaan perinteisin menoin. Jumalanpalvelus klo 10 Uudessa kirkossa ja sankarihaudoille seppelten lasku. Kulttuurikeskus Crusellissa vietetään klo 12 Itsenäisyyspäivän juhla. Jumalanpalveluksia ja seppeltenlaskuja sankarihaudoille järjestetään myös Kalannissa, Lokalahdella ja Pyhämaassa.

Itsenäisyyspäivänä 6.12. vietetään Suomalaisen musiikin iltapäivää klo 14 alkaen Uudenkaupungin työväentalolla. Iltapäivän musiikkielämyksistä vastaavat Minna Bergström, Joy Babatunde ja Jaana Vasama.

Joulukuun alussa voi vierailla joulumyyjäisissä. Seurakuntakeskuksen Yhteismyyjäiset ovat la 9.12. klo10-14 ja Lokalahden perinteiset Joulutohinat ovat su 10.12. klo 13-15. Kannattaa tutustua myös Yrittäjien ja yhdistysten joulupuotiin.

Vakka-Suomen taotoluistelijoiden joulunäytös teemalla Kauneimmat joululaulut jäällä luistellaan la 9.12. klo 13 jäähallissa.

Kauneimpia joululauluja pääsee totuttuun tapaan laulamaan monissa Uudenkaupungin alueen kirkoissa. Joulukonsertteja on myös tarjolla moneen makuun. Laivaston soittokunnan Joulun kellot -konsertti pe 1.12. klo 19 Uudessa kirkossa ja Osmo Ikonen & Lenni-Kalle Taipale: Joulurieha -joulukiertue konsertti la 2.12. klo 19 Kulttuurikeskus Crusellissa.

Kauneimmat joululaulut Taidetalo Pilvilinnassa lauletaan to 7.12. klo 18.
Kalannin kirkossa on pe 8.12. klo 18 Sydämeni joulu -joulukonsertti, jossa Veeruska Lassila tunnelmoi joulunsävelin. Uudessa kirkossa on 2. adventtisunnuntaina 10.12. klo 17 Kirkastuvaa joulukonsertti. Konsertin pääteoksena kuullaan kantaesityksenä Olli Kortekankaan joulukantaatti Kirkastuvaa.

Teatterin ystäviä hemmotellaan Uudenkaupungin Teatterin Kuin tuhka tuuleen -jännityskomedialla. Viimeinen esitys nähdään lauantaina 2.12. klo 13. Tässä sujuvasanaisessa ja vauhdikkaassa komediassa riittää hauskuutta ja yllätyksiä aivan loppumetreille saakka!

Uusikaupunki Areenalla pelataan Korisliigan runkosarjan pelejä la 9.12. klo 16 Korihait vs Bisons Loimaalta. Naisten I-divisioonan peli su 10.12. klo 17 Korihait vs Lemkem, Lahdesta.

Taiteen ystävien kannattaa piipahtaa myös näyttelyissä. Tuhansien tupsujen Tupsulassa esittäytyy hauska erilaisten tupsuteosten näyttely.  Galleria Horisontin marraskuun kuukauden taiteilija on Auli Sormunen ja kuukauden nuori taiteilija on Karoliina Joutsamo. Runonkulman Galleriassa on esillä "Veden väri" - seitsemän taiteilijan teemanäyttely. Kulttuurikeskus Crusellissa voi tutustua Raija Tuulikki Nokkalan naivistisiin maalauksiin teemalla ”Etanan maksiminopeudella tehtyjä”.

Wahlbergin museotalo on koristautunut jouluiseen asuun. Museotalossa esitellään uusikaupunkilaisen porvarisperheen joulunviettoa 1800-1900-lukujen vaihteessa ja yläkerrassa merenkulun kulta-aikaa.
Automuseon kolmessa isossa näyttelyhallissa niin pienempien kuin isompien autofanien päiväunet käyvät todeksi. Raunistulan nukkekotikerho on pystyttänyt museoon koko perhettä viihdyttävän Minimaailma-näyttelyn.

Alla olevasta linkistä löydät lisätietoja näistä ja lisääkin mukavia tapahtumia, kuten esimerkiksi ravintoloiden ohjelmaa, ulkoilu- ja liikuntamahdollisuuksia sekä erilaisia netti- ja mobiilisovelluksia, joiden avulla voit tutustua kaupunkiin omatoimisesti.

Menovinkit ajalle 27.11.-10.12.2023

Tästä tapahtumakalenteriin!