Puupaattei Pakkahuoneella

Menovinkkejä Uudessakaupungissa 7.-13.8.2023

Elokuu - ihana kesän jatke, tarjolla on lukuisia mukavia tapahtumia. Alla olevaan listaukseen on koottu menovinkkejä viikon tapahtumatarjonnasta. Nappaa vinkit talteen ja osallistu vaikka kaikkiin!

Tiistaina päästään opastetulle Pihat ja puutalot -kierrokselle klo 15 ja kierroksen kruunaa puutarhassa nautittavat iltapäiväkahvit. HUOM! Kierros siirtyy ke 9.8. klo 15, säästä johtuen.

Viikon Toimintatorstaissa 10.8. klo 16-18 on teemana Back to school. Iloinen arki alkaa! Leppoisa piknik -puistotapahtuma nuorisolle Rauhanpuistossa. Musiikista vastaavat Mimosa ja Kalle Klotz.

Männäisten torilla on perjantaina 11.8. torimyynnin ja popup-kahvilan lisäksi nähtävillä rättäreitä sekä mukavaa musiikkia ja siitä vastaavat Viihdeorkesteri Humu & Susan, Pave ja Apa.

Tul toril teematorilla on lauantaina 12.8. klo 10-14 vuorossa Lasten tori. Torilla ohjelmassa mm. MLLn järjestämä autorata, laulua ja leikkiä Leena Kallosen ja Jari Jalosen tahtiin, kasvomaalausta ja kivienmaalauspaja.

Puupaatei Pakkahuoneella ja Möljä Miittinki la 12.8. klo 9-16 kokoaa yhteen upeat puuveneet ja harrasteajoneuvot. Pakkahuoneen vierassatama on täynnä nostalgiaa, tervan tuoksua ja lakatun puupinnan lämmintä hehkua, kun uljas puuveneiden joukko rantautuu laitureihin. Paikalla myös myyntikojuja ja käsityönäytöksiä. Möljä Miittinki - kokoaa yhteen hienot harrasteajoneuvot osoitteessa Suukarintie 6 B. Kannattaa tutustua, ihastua ja hämmästyä. Molempiin tapahtumiin on vapaa pääsy.

Teatteriryhmä Lentävän Lokin Liian paksu perhoseksi viimeiset -kesäteatteriesitykset Kaupunginlahden rannassa ovat tiistai- ja keskiviikkoiltoina klo 19. Luvassa on draamakomediaa inhimillisyydestä, vahvuudesta ja vähän rakkaudestakin, huumoria unohtamatta.
Lentävän Lokin tiloissa, Suukarintie 2, on sunnuntaina 13.8. klo 16 Kappale kauneinta Suomea improvisoitu kesäteatterikiertueen esitys. Liput ovelta ennen esitystä.

Huumoria, iloisia värejä, naivistista taidetta, ruusujen tuoksua ja kauniita merellisiä näkymiä voi ihailla vielä tämän viikon Taidetalo Pilvilinnassa ti, ke to ja la klo 14-18.

Myös ravintoloissa voit herkullisen ruuan lisäksi nauttia live-musiikista. Gasthaus Pookissa vietetään Pori Jazz all stars meets Jazzkukko iltaa perjantaina 11.8. Captain´s Makasiinin perjantain livemusaa tarjoilee Janne Tulkki ja lauantaina Jaylon Temes Duo. Ravintola Kirstassa bingoillaan perjantaisin, ja bingon jälkeen iltaa jatketaan Karaokella. Pakkahuoneen torilla on Bingo Perjantai klo 16-18 ja Pakkahuoneen Terassin after workissa kuullaan Luca Strunioloa. Santtioranta Campingissä laulellaan lauantaina yhteislauluja Rami Rafaelin johdolla.

Lomapäivää voi viettää myös merellä. Maanantaisin risteily suuntautuu Selkämeren kansallispuiston eteläisimpään käyntikohteeseen, Katanpään linnakesaarelle.  Upeaan Isonkarin majakkasaareen risteillään viikoittain, aina keskiviikosta sunnuntaihin. Perjantai-iltaisin voi osallistua myös parin tunnin mittaiselle opastetulle sighseeing-risteilylle kokemaan kesäinen Uusikaupunki mereltä käsin. Risteilyt varataan täältä.

Wahlbergin historiallisessa museotalossa on mielenkiintoinen näyttely ”Kapteenit – moniosaajia merellä ja maissa”. Näyttelyssä pureudutaan kahdeksan kapteenin elämään sekä kotikaupungissa että kaukana merillä.

Bonk-museon mullistavat keksinnöt ja toimintavapaiden koneiden ja laitteiden tarinat saavat väkisinkin suun pielet kääntymään hymyyn. Autofanien kannattaa tutustua myös Automuseon vanhoihin mobiileihin sekä Saab-kokoelmaan. Näyttelyiden ystävien kannattaa piipahtaa Kulttuurikeskus Crusellissa, Pakkahuoneella, Galleria Horisontissa sekä Tupsulassa. Runonkulman Galleriassa on esillä Taru Taina-Noran ja Heli Väisäsen keramiikkaa ja taidegrafiikkaa.

Uudenkaupungin Merikeskuksen Kotien kätköistä II-näyttelyssä on esillä monipuolisesti merellistä historiaa yksityiskokoelmista. Perusnäyttelyssä on mm. useita vanhoja venemoottoreita, suurikokoinen uusikaupunkilaisen Warma-purjelaivan pienoismalli, muita pienoismalleja sekä laivamaalauksia. Merikeskukseen on vapaa pääsy.

POMMISTA BONKKIIN! Henrik Helpiön kädenjäljet retrospektiivinen 70 v -juhlanäyttely on avoinna Gasthaus Pookin ravintolassa, pihapiirissä sekä liiterissä, ravintolan aukioloaikoina.

Liikuntaa voit harrastaa vaikkapa golf-kentällä, maastopyöräilylenkeillä, uimarannoilla, virkistyssaunoilla, luonto- ja kuntopoluilla, Velhoveden rengastiellä, ulkokoris- tai Padelkentillä, Skeittipuistossa, juoksuportaissa sekä frisbeegolfradoilla. Tarjolla on myös erilaisia ulkojumppia.

Viikon 32 menovinkkilistauksesta löydät nämä ja paljon muuta. Listauksessa myös erilaiset mobiilisovellukset ja reitit, joilla pääset tutustumaan kaupunkiin omatoimisesti, vaikkapa virtuaalioppaan johdolla.

Katso 7.-13.8.2023 koko viikon tapahtumalistaus!

Tästä Uudenkaupungin tapahtumakalenteriin!