Poika_ja_rata

Minifarmia, Kulttuuritoria, Kesäkuun Kutosta ym. ym. - menovinkkejä viikolle 31

Heinäkuun viimeinen viikko on tulvillaan mitä erilaisimpia tapahtumia, nähtävää, tehtävää ja koettavaa. Opastettu kävelykierros järjestetään keskiviikkona rooliopastuksena, jolloin kävelylle lähdetään porvarisrouva Sanni Winterin alias Riitta Kilkun johdolla. Perjantain kierros toteutetaan normaalina historiapainotteisena opastuksena. Pakkahuoneen iltatorilla viihdyttää keskiviikkona Grasshammer Deluxe bändi ja perjantaisin viihdytään Männäisten torilla Kalannissa musiikin, Golfravintolan herkkujen ja lähituottajien tuotteiden parissa.

Lauantaina käynnistyvän kesän ensimmäisen Tul toril -tapahtuman  teemana on Kulttuuritori. Toritapahtumassa voi bongata mm. Pete Poskiparran, Iiris & Päivi duon, Nurminen Bros bändin sekä Myllymuorin maalauspajan. Myös kaupunkia tunnetuksi tehneitä valokuvaajia Raimoa Laksoa, Rauno Parkkilaa ja Keijo Väänästä huomioidaan toritapahtumassa.
Lauantaina ja sunnuntaina järjestettävä koko perheen messutapahtuma Minifarmi & Kukkamessut tarjoaa ratkaisuja remontoimiseen ja rakentamiseen sekä vinkkejä sisustamiseen ja puutarhaan. Lapsille on oma farmiosasto eläimineen sekä supersuositut Angry Birds hahmot Redi ja Sake seikkailevat tapahtumassa. Lauantaina mukana myös suosittu tubettaja Roni Back ja sunnuntaina tubetähdet Elina ja Sofia ja paljon muuta.  Naisten oma kuntoilutapahtuma Kesäkuun Kutonen starttaa myös lauantaina Crusell-puistossa, Kaupunginlahden rannassa. Pyhämaassa nautitaan lauantai-iltana Suviehto Telakanrannas -konsertin tunnelmasta ja muusta mukavasta oheisohjelmasta.

Merelle pääsee M/S Kertulla joko Isonkarin risteilyillä tiistaista sunnuntaihin tai perjantai-iltaisin parin tunnin sightseeing-risteilyn merkeissä. Aitoa purjehdustunnelmaa voi kokea kaljaasi Olgalla sunnuntain purjehduksella Katanpään historialliselle linnakesaarelle, lauantainen risteily on loppuunmyyty. Kesän viimeinen lapsille suunnattu Merirosvoristeily kaljaasi Olgalla toteutetaan tulevana perjantaina.

Äläkä unohda upeita nähtävyyskohteitamme; automuseota, Bonkia, Taidetalo Pilvilinnaa (ti, to ja la) sekä Wahlbergin museotaloa sekä sen pikkumuseoita Merimiehenkotia ja Luotsimuseota. Wahlbergin museotalon Talotarinoita näyttelyssä esitellään 10 uusikaupunkilaista rakennusta, joita ei enää ole. Automuseossa on esillä Raunistulan nukkekotikerhon Hetkiä matkaltamme -näyttelyyn, joka kokoaa yhteen 10 vuoden aikana tuotetut pienoisteokset. Runonkulman Galleriassa avautuu Päivi Virkkusen poikkitaiteellinen näyttely – Aitoa ja melkein totta… Tuhansien tupsujen näyttelyyn voi tutustua Tupsulassa, osoitteessa Alinenkatu 24 ja viereisessä huoneistossa voi tutustua Galleria Horisontin taidenäyttelyyn.

Uudenkaupungin menneisyyteen voi tutustua milloin vain lataamalla älypuhelimeen ilmaisen UkiAR -lisätyn todellisuuden mobiilisovelluksen. Tällöin oppaanasi kulkee Rauha-niminen piikatyttö 1800-luvulta. Hän ilmestyy virtuaalisesti puhelimen näytölle ja kertoo vanhojen valokuvien avulla tarinoita, joita tällä hetkellä on 14:ssa eri pisteessä Kaupunginlahden rannalla ja keskustassa.

Alla olevasta linkistä löydät lisätietoja kaikesta tästä sekä museoiden, näyttelyiden ja ravintoloiden ohjelmien tietoja aina elokuun loppupuolelle asti. Listaa täydennetään viikoittain ja julkaistaan tällä visituusikaupunki.fi verkkosivulla.

Tästä MENOVINKKEIHIN!