Rauhanpuisto ja joulutori

Puutalokaupungin Joulunaika avautuu sunnuntaina 26.11. - menovinkkejä 23.-26.11.2023

Uudenkaupungin Joulun odotus käynnistyy sunnuntaina 26.11. klo 11-17 Vanhanajan markkinoiden ja Joulukadun avaustapahtumalla. Puutalokaupungin Joulunaika on täynnä sympaattisia tapahtumia, näyttelyitä, konsertteja, paikallisia herkkuja, uniikkeja putiikkeja ja paljon muuta. Nappaa vinkit talteen ja virittäydy puutalokaupungin joulunavausviikonvaihteen tunnelmaan!

Torstaiaamuna 23.11. klo 9.30 otetaan jo startti kohti Joulunavausta perinteisen Kauppatorilla vietettävän Lasten Pikkujoulu -tapahtuman myötä. Kuusi on koristeltu lasten itse askartelemilla koristeilla ja kuusen ympärillä leikitään ja lauletaan Joulumuorin johdolla.

Torstai-iltana klo 18.30 jatketaan hetki Lasten kuu – marraskuun teemalla VPK:n viihdeiltakonsertissa. Kulttuurikeskus Crusellin lavalle nousevat tuolloin VPK:n soittokunnan juniorikokoonpanot ONE junior, ONE Legend Stars sekä ONE ja tulkitsevat mm. Abbaa, Käärijää ja monta muuta tunnettua sävelmää.

Teatterin ystäviä hemmotellaan Uudenkaupungin Teatterin Kuin tuhka tuuleen -jännityskomedialla perjantaina 24.11. klo 19. Viimeinen esitys nähdään lauantaina 2.12. klo 13. Tässä sujuvasanaisessa ja vauhdikkaassa komediassa riittää hauskuutta ja yllätyksiä aivan loppumetreille saakka!

Golden Abba Show la 25.11. tarjoilee suositun ruotsalaisen Abba-yhtyeen tarinan upeiden laulajien, tanssijoiden ja huippuorkesterin voimin. Luvassa on samana päivänä kaksi samansisältöistä musiikkiteatteri esitystä, ensimmäinen klo 15 ja toinen klo 19.

Korisliigan kotipelissä lauantaina 25.11. Korihait saa vastaansa Tampereen Pyrinnön. Pallo singahtaa ilmaan Uusikaupunki Areenalla, Pohitullissa klo 16.00. Pue viininpunaista päälle ja tule kannustamaan kotijoukkue voittoon! Lämpimästi tervetuloa!

Puutalokaupungin Joulu avautuu sunnuntaina 26.11. ja sitä juhlistetaan koko kaupungin ja monipuolisen ohjelmiston voimin. Luvassa on mm. Wanhanajan markkinatunnelmaa, Rauhanpuiston Joulumaan herkkuja, talutusratsastusta sekä Tiernapoikien esitys. Mukana menossa ovat tottakai myös Joulupukki ja -muori. Pukkia voi käydä tapaamassa Joulupukin mökissä Rauhanpuistossa ja muorilla on oma satuhetki torilavalla. Nuorisovaltuuston edustajat Emil Haijanen ja Helmi Rantanen julistavat Pikkujoulurauhan. Tapahtuman jouluisesta musiikista vastaavat tangofinalisti Ville-Markus Vesterinen ja Vakka-opiston Gospel-kuoro. Joulukadun avaa uusi asukas, Espoosta kaupunkiin muuttanut Tiina Hero. Jouluvalojen syttymisen jälkeen nähdään koko kaupungin yhteisöllinen lyhtykulkue Alisellakadulla ja päivän kruunaa Valosirkus Spektrin värikäs ja näyttävä valoesitys. Kaurisaliin Sepänkadulle avautuu sunnuntaina klo 11-18 Café Kukonmäen jouluinen kahvila. Katso päivän ohjelma täältä!

Samana sunnuntaina klo 12 ja 13 Uudenkaupungin Uudessa kirkossa kuullaan Andante-orkesterin konsertti, johon yleisöllä on vapaa pääsy.

Paikallishistoria herää henkiin museoissa. Tupakkatehtailijan entinen porvariskoti, Wahlbergin museotalo, esittelee alakerrassa entisajan porvariskodin loistokkuutta ja yläkerrassa merenkulun kulta-aikaa. Sunnuntaina 26.11. käynnistyy myös museon joulu ja museoon on vapaa pääsy. Museon alakerta koristautuu jouluiseen asuun ja kalustetuissa huoneissa esitellään entisajan porvarisperheen joulunviettoa. Automuseon kolmessa isossa näyttelyhallissa niin pienempien kuin isompien autofanien päiväunet käyvät todeksi. Raunistulan nukkekotikerho on pystyttänyt museoon koko perhettä viihdyttävän Minimaailma-näyttelyn.

Taiteen ystävien kannattaa viikonloppuna piipahtaa myös näyttelyissä. Tuhansien tupsujen Tupsulassa esittäytyy hauska erilaisten tupsuteosten näyttely.  Galleria Horisontin marraskuun kuukauden taiteilija on Auli Sormunen ja kuukauden nuori taiteilija on Karoliina Joutsamo. Runonkulman Galleriassa  nähdään Kaija Ikäheimon maalausten näyttely ”Merkityksiä elämässä”. Kulttuurikeskus Crusellissa voi tutustua naivistitaiteilija Raija Tuulikki Nokkalan värikkäisiin ja hauskoihin maalauksiin teemalla ”Etanan maksiminopeudella tehtyjä”.

Joulun alla avautuu myös monia kivoja jouluputiikkeja. Vaakahuoneen Joulupuoti matkailutoimiston pihapiirissä on avoinna la 25.11. klo 10-15. Joulumuori tarjoilee glögiä ja myynnissä on käsityötuotteita, joulukortteja sekä joululahjayllätyksiä. Uudenkaupungin Vanhojen Talojen joulupuodissa Sepänkadulla löytyy kirja- ja tuotetarjouksia, joulukalenteri-ikkunoiden karttoja sekä joulunavauspäivänä myös Ugin Teatterin lahjakortteja. Uusikaupunkilaisten yritysten ja yhdistysten perinteinen joulupuoti löytyy tänä vuonna Ugin Sanomien talon alakerrasta, osoitteesta Alinenkatu 29. Myös Kierrätyskeskuksessa voi tehdä löytöjä ja tutustua sen toimintaan Joulunavaustapahtumassa klo 11-16. Pikkukylän Puodin vintin non stop -työpajassa voi sunnuntaina valmistaa keramiikkatonttuja klo 11-15. Mirrirescuen Kirppis ja Tupsula ovat avoinna avaustapahtumassa klo 12-17.

Talviuinnin ystäville on viikonloppuna tarjolla parikin vaihtoehtoa. Haimion vapaasaunan talviuinti lauantaisin klo 16-19, osoitteessa Haimiontie 351 sekä Haimion Metsälehdon saunan talviuinti sunnuntaisin klo 16-18, osoitteessa Haimiontie 365.

Uudenkaupungin elokuvateatteri Kuvala on lajissaan yksi Suomen vanhimpia, yhä toimivia elokuvateattereita. Leffojen ystäville Kuvala tarjoilee loppuviikolla Cannesissa palkitun Kuolleet lehdet, Näkäpeli: Balladi laululinnuista ja käärmeestä, koko perheen leffan Nallekarhun Joulu sekä näyttävän toimintaeepoksen Napoleon.

Alla olevasta linkistä löydät lisätietoja näistä ja lisääkin mukavia tapahtumia, kuten esimerkiksi ravintoloiden ohjelmaa, lisää ulkoilu- ja liikuntamahdollisuuksia sekä erilaisia netti- ja mobiilisovelluksia, joiden avulla voit tutustua kaupunkiin omatoimisesti.

Menovinkit 23.-26.11.2023

Tästä tapahtumakalenteriin!