Ruusun saaja ja antajat Kuvalan edustalla

Ugin matkailuoppaiden 26. Opasruusu Kuvalan Tero Vallille

Kansainvälistä matkailuoppaiden päivää on vietetty 21. helmikuuta maailman eri puolilla vuodesta 1990 lähtien. Uudenkaupungin matkailuoppaat juhlistavat kansainvälistä opaspäivää jakamalla vuosittain ruusun sellaisille paikallisille tahoille tai henkilöille, jotka ovat työllään ja toiminnallaan tehneet Uuttakaupunkia myönteisellä tavalla tunnetuksi.

Uudenkaupungin oppaiden 26. opasruusun sai Kuva-Tähti Oy:n/ elokuvateatteri Kuvalan  yrittäjä Tero Vall. Elokuvateatteri Kuvala  (aiemmin nimillä Pallas, Suomi ja Bio Revy) on toiminut Uudessakaupungissa jo 100 vuotta. Tero Vallin omistuksessa se on ollut vuodesta 2005 lähtien. Kuvala on kokenut Vallin aikana uudistuksia niin salin istuinten kuin esitystekniikankin osalta. Nykyään elokuvat ovat digitaalisessa muodossa ja näin uusien elokuvien ensi-ilta toteutuu Kuvalassa samaan aikaan kuin isommissakin kaupungeissa.

Elokuvateatteri Kuvalan tarjonta saa kiitosta paikkakuntalaisten lisäksi myös monilta vapaa-ajan asukkailta ja matkailijoilta. Tero Vall henkilökuntineen on huolehtinut hienosti myös lapsia ja nuoria kiinnostavien elokuvien esittämisestä. Monille uusikaupunkilaisille lapsille sana Kuvala on sanaa elokuvateatteri tutumpi. Uusien, suuren suosion saaneiden kotimaisten elokuvien myötä lähikunnista on järjestetty eri yhdistysten toimesta matkoja Kuvalan esityksiin. Kulttuurimatkailu talviaikaan on hyvä lisä kaupungin matkailulle. Kuvala järjestää ryhmille tarvittaessa myös tilausnäytäntöjä. Saliin mahtuu 71 katsojaa.

Opasruusun jakoivat kunniakirjan kera Uudenkaupungin matkailuoppaiden edustajat; puheenjohtaja Tuula-Riitta Karlin ja sihteeri Annukka Markela-Välimäki. Ruusun ja kunniakirjan vastaanotti Kuvalan yrittäjä Tero Vall.

Suomen opasliitto täyttää tänä vuonna 50 vuotta teemalla ” Auktorisoidut oppaat yhdessä jo 50 vuotta”. Suomessa matkailuopasyhdistysten kattojärjestö on Suomen Opasliitto, jonka toiminta on jaettu yhdeksään eri alueeseen. Uudenkaupungin matkailuoppaat toimivat Lounais-Suomen alueella 20 muun opasyhdistyksen kanssa. Uudessakaupungissa on tällä hetkellä kahdeksan auktorisoitua matkailuopasta. Vakka-opistossa on parhaillaan käynnissä matkailuoppaan peruskurssi, joten kesällä oppaiden määrä lisääntyy. Eniten matkailuoppaita työllistävät kaupunkiin tulevat matkailijaryhmät, joille kaupungin matkailutoimisto laatii ohjelman.

Uudenkaupungin syntymäpäivänä, 19. huhtikuuta on tulossa opastettu kaupunginosakiertoajelu, jossa tutustutaan kaupungin eri asuntoalueisiin. Tulevana kesänä on tarjolla erilaisia opastettuja kävelykierroksia. Teemakierroksina toteutetaan Tie Uudenkaupungin rauhaan, Tarinoiden Kaupunginlahti, Seitsemän suurta paloa ja Myllymäen kierros. Viime kesän tapaan oppaat ovat opastamassa M/S Kertun perjantai-iltojen sightseeing-risteilyillä. Rooliopastukselle voi lähteä Sanni Winterin johdolla.

Suositut opastetut kotiseuturetket toteutetaan Lokalahden suuntaan toukokuussa ja kesän aikana ovat retket myös Pyhämaahan, Taivassaloon ja Kalantiin. Kustaviin ja Brändöön retki suuntautuu 25. toukokuuta.

Yksityiset henkilöt, yhdistykset sekä yritykset voivat myös tilata opastuksen haluamanaan ajankohtana. Opastus voidaan toteuttaa bussikierroksen ja kävelyn lisäksi myös pyöräillen.

Lisätietoja opastuksista saa Uudenkaupungin matkailutoimistosta puh. 050 420 5333 ja verkkosivulta:
visituusikaupunki.fi/opastukset

Kuvassa vasemmalta Tero Vall, Annukka Markela-Välimäki (keskellä) ja Tuula-Riitta Karlin.