Ruusunjako Santtionrannassa

Uudenkaupungin oppaiden 24. opasruusu Tapio Pääkölle/Karilla Oy:lle

21. helmikuuta vietetään kansainvälistä matkailuoppaiden päivää. Uudenkaupungin matkailuoppaat juhlistavat opaspäivää jakamalla vuosittain ruusun sellaisille paikallisille tahoille tai henkilöille, jotka ovat työllään ja toiminnallaan tehneet kaupunkiamme myönteisellä tavalla tunnetuksi.

Tämänvuotinen ruusu ojennettiin Karilla Oy/ Tapio Pääkölle

Tapio Pääkkö on iloisen ja ammattitaitoisen henkilökuntansa kanssa hoitanut Pakkahuoneen vierassatamaa jo vuodesta 2011 lähtien. Kymmenen vuoden aikana Pakkahuoneen palvelut ovat entisestään monipuolistuneet. Veneilijöille suunnattujen palvelujen lisäksi Pakkahuoneella toimii kahvila, taidenäyttelytila, terassiravintola sekä viiden vuoden ajan myös Pakkahuoneen Puoti. Puoti on laadukas ostospaikka niin veneilijöille kuin muillekin. Puodista löytyy niin lähituottajien kuin paikallisten yritystenkin tarjontaa. Pakkahuoneen rannassa järjestetään kauden mittaan monenlaisia oheistapahtumia yhteistyökumppanien kanssa. Suositut keskiviikkoiset iltatorit esiintyjineen houkuttelevat paikalle paljon väkeä myös Uudenkaupungin ulkopuolelta.

Tapio Pääkön yritys Karilla Oy on toiminut aiemmin myös Purjehdusseuran Paviljongilla 2007–2016, Uudenkaupungin Golfravintolassa 2014-2021 ja Kalannissa Männäisten Torin toiminnassa 2019-2021.

Kesästä 2021 Uudenkaupungin Santtionrannan leirintäalue tuli myös Karilla Oy:n hoidettavaksi. Tulevana kesänä siellä järjestetään mm. erilaisia lastentapahtumia ja ohjelmallisia musiikkitilaisuuksia. Santtionranta Camping on avoinna joka päivä huhtikuun lopusta lokakuun alkuun. Siellä voi yöpyä asuntovaunulla, mökeissä tai teltoissa. Santtionrannasta voi vuokrata mm. soutuveneitä, kanootteja, kajakkeja, skeittilautoja ja frisbeesettejä sekä polku-, BMX- ja sähköpyöriä.
Kahvila-ravintola palvelee joka päivä vastaanoton aukioloaikoina. Herkullisten kahvilatuotteiden lisäksi saatavilla on myös maukkaita ruoka-annoksia.

Erityisen hienoa on, että Pääkkö on eri toimipisteisiinsä pystynyt palkkaamaan nuoria, jotka ovat työssään kehittyneet asiakaspalvelusta vaativiinkiin esimiestehtäviin. Kesän huippusesonkina yrityksessä työskentelee yli 40 henkilöä, jotka innokkaina ja kielitaitoisina palvelevat asiakkaita.

Opasruusun jakoivat kunniakirjan kera Uudenkaupungin matkailuoppaiden edustajat; puheenjohtaja Tuula-Riitta Karlin ja sihteeri Annukka Markela-Välimäki. Ruusun ja kunniakirjan vastaanottivat Tapio Pääkkö, Josefina Routi ja Peppi Vuorela Karilla Oy:stä.

Opasruusu jaettiin nyt 24.kerran. Edellisvuonna ruusun sai Uudenkaupungin Automuseo ja viime vuonna ruusun saivat Puupaatei Pakkahuoneel -tapahtuman järjestäjät. Suomen Opasliiton tämän koronavuoden teema on ”Kotomaata oppaan kanssa”.  Kansainvälistä opaspäivää on vietetty eri tapahtumin maailman eri puolilla vuodesta 1990 lähtien. Suomessa matkailuopasyhdistysten kattojärjestö on Suomen Opasliitto, jonka toiminta on jaettu yhdeksään eri alueeseen. Uudenkaupungin 14 auktorisoitua matkailuopasta toimivat Lounais-Suomen alueella 20 muun yhdistysten kanssa.

Linja-autossa suoritettavien opastusten lisäksi Uudenkaupungin matkailuoppaat järjestävät tulevana kesänä lukuisia opastettuja kävelykierroksia. Teemakierroksina toteutetaan Tie Uudenkaupungin rauhaan, Tarinoiden Kaupunginlahti sekä Seitsemän suurta paloa. Rooliopastukselle voi lähteä Sanni Winterin johdolla. Perinteiset kotiseuturetket Lokalahdelle, Kalantiin ja Pyhämaahan ovat vuorossa toukokuussa, kuten myös Kustavin-Brändön-retki. Oppaan voi tilata myös pyöräilyopastuksille. Lisätietoja saa Uudenkaupungin matkailutoimistosta puh. 050 420 5333 ja visituusikaupunki.fi/opastukset