Pihlajanmarjat

Uudessakaupungissa tapahtuu – menovinkit ajalle 12.9.-1.10.

Viikkojen 37-39 menovinkit – tarjolla mukavia tapahtumia ja näyttelyitä

Syksyn väriloistoa, kirpakkaa keliä ja mukavia tapahtumia – sitä ja paljon muuta tarjoaa Uudenkaupungin syyskuu. Keräsimme viikkojen 37-39 tapahtumia yksiin kansiin etsintää helpottamaan. Kootusta listauksesta löytyvät tapahtumat, museot, teatteriesitykset, monipuoliset näyttelyt, tilaisuudet sekä erilaiset netti- ja mobiilisovellukset, joilla kaupunkiin ja sen historiaan voi tutustua omatoimisesti.

Kulttuurikeskus Crusellissa on tarjolla monia tapahtumia. Keskiviikkona 14.9. haastatellaan Kirjailijavieras illassa kaupunkimme rikoskirjailijaa Rake Tähtistä. Torstaina 15.9. on vuorossa Merellinen ilta ja Luovien ihmisten vertaistukiryhmä.
Uudenkaupungin Teatterissa esitetään Tankki täyteen, maalla muuttajat näytelmää. Esityksiä on mm. lauantaisin 17.9. ja 24.9. sekä ke 28.9. ja lokakuussa la 1.10.

Höyryjuna Ukko-Pekka puksuttaa kaupunkiimme la 17.9. Junan kyytiin pääsee fiilistelemään menneen ajan tunnelmaa. Junassa on kahvila.

Tarjolla on myös Niin se aika kulkee …-konsertti, satutuokio Uudenkaupungin kirjastossa kuin Runo- ja laulumatineakin. Tai etsitkö itsellesi uutta innostavaa vapaa-ajan puuhaa? Harrastemessuilla lauantaina 24.9. pääset tutustumaan kaupunkimme erilaisiin ja lukuisiin harrastemahdollisuuksiin.

Perinteiset syysmarkkinat valtaavat kaupungin keskustan pe 30.9. ja la 1.10. Monipuolisessa markkinatarjonnassa on kaikkea pärekoreista maustekalaan, käsityötuotteita unohtamatta. Lauantaina 1.10. voi myös seurata Buster Kalavale -haukikisaa tai osallistua koko perheen ohjelmallisiin Santtiorannan päättäreihin.

Uudenkaupungin museo on aina oiva vierailukohde. Wahlbergin museotalo esittelee entisajan porvariskodin loistokkuutta sekä merenkulun kulta-aikaa. Vaihtuvassa näyttelyssä esillä Päälle pantavaa – Poimintoja pukuhistoriasta tarjoaa monenmoista ihasteltavaa menneiltä ajoilta.

Automuseon aarteisiin pääsee tutustumaan päivittäin ja Raunistulan nukkekotikerho on pystyttänyt museoon hienon, koko perhettä viihdyttävän Minimaailma-näyttelyn.

Merellä voi nauttia syksyisen kauniista maisemista keskiviikosta sunnuntaihin päiväristeilyn merkeissä M/S Kertulla Isokarin majakkasaarelle 18.9. asti.

Monipuoliseen näyttelytarjontaan pääsee tutustumaan mm. Kulttuurikeskus Crusellissa, Runonkulman Galleriassa, Galleria-Taidelainaamo Horisontissa, Tupsulassa ja Pakkahuoneen kahviossa.

Liikunnan ystäville on tarjolla monenlaista tekemistä. Tarjolla on mm. matalan kynnyksen maastopyöräilyä ja suviuintia. Aurinkoisella säällä voi seurata lintuja ja nauttia luonnosta vaikka Hiunjärven luontopolulla. Kasarmilahden esteettömällä luontolavalla pääsee veden tuntumaan seuraamaan luonnon ihmeitä. Lisäksi kaupungin lukuisat frisbeegolfradat ja Skeittipuisto-pumptrack tarjoavat monipuolista ulkoliikuntaa koko perheelle.

Suosikkireitti, Velhoveden rengastie, vie keskelle kauneinta saaristoa ja merimaisemia, ilman että huolehdit veneestä tai lautta-aikatauluista. Merellisestä luonnosta pääsee nauttimaan myös Pamprinniemen luontopolulla Pyhämaassa.

Kannattaa hyödyntää myös erilaiset netti- ja mobiilisovellukset, joilla kaupunkiin ja sen historiaan voi tutustua omatoimisesti. Näitä ovat mm. UkiAr-mobiilisovellus, Kulttuuripolku-esite, Piiloleikki-patsaat sekä Uudenkaupungin museon erilaiset mobiilioppaat ja verkkonäyttelyt.

Tutustu näihin ja koko viikon ohjelmatarjontaan TÄSTÄ LINKISTÄ!

Tapahtumakalenterista löydät lisää tapahtumia ja tiedot kaikista näistä tapahtumista.