Crusell-tori

Viikon 30 menovinkit - näkemistä ja tekemistä Uudessakaupungissa

Kuluvalla viikolla tapahtuu Uudessakaupungissa niin paljon ja kaikenlaista, että heikompaa voisi jo hengästyttää.

Opastetuilla kävelykierroksilla, Pihat ja puutalot, pääsee kurkistamaan sisään puutaloalueen porteista kauniisiin puutarhoihin ja pihoihin. Tie Uudenkaupungin rauhaan -kierroksella tutustutaan suurten asioiden tapahtumapaikkoihin, missä rauhanneuvotteluita käytiin ja mistä niissä keskusteltiinkaan. Myllymuorin kanssa voi lähteä seikkailuretkelle tai piknikille ja Myllymäen puiston äänimaisemaan voi tutustua päivittäin myllyjen läheisyydessä. Musiikista pääsee nauttimaan ohjelmallisella iltatorilla Pakkahuoneella, lavalla esiintyy Toni Montana ja Männäisten torilla musisoi Sauli Soini. Nostalgisen junamatkan voi kokea sunnuntaina ja illalla voi nauttia Suviehto Telakanrannas tunnelmasta Pyhämaassa.

Crusell-viikolla, maanantaista lauantaisin, klo 12 soi Päivän puhallus torilla, esiintyjinä Crusell-viikon taiteilijoita ja mestarikurssilaisia. Erilaisia konsertteja on tarjolla lukuisia jokaiseen makuun, klassisesta svengaavaan Antti Sarpilan Swing Bandiin, joka esiintyy perinteisessä picnickonsertissa Vallinmäellä.

Monipuoliseen näyttelytarjontaan pääsee tutustumaan mm. Kulttuurikeskus Crusellissa, Runonkulman Galleriassa, Pakkahuoneen kahviossa ja Uudenkaupungin Merikeskuksessa.

Suosikkikohteisiin lukeutuvat Taidetalo Pilvilinna, Wahlbergin museotalo pikkumuseoineen, Automuseo ja Bonk-museo tarjoavat monipuolista ja vaihtelevaa nähtävää.

Merimaisemista voi nauttia päiväristeilyn merkeissä M/S Kertulla Isokarin majakkasaarelle. Kaljaasi Olgalla pääsee perjantaisin lasten ja seikkailuhenkisten omalle merirosvoristeilylle. Lauantaisin ja sunnuntaisin voi puolestaan kokea aitoa purjehdustunnelmaa Olgan koko perheen elämyksellisellä matkalla kohteenaan Katanpään linnakesaari.

Liikunnan iloa tarjoaa nurmikko Zumba Sorvakon ranta-alueella ja Beach joogaan voi osallistua Santtionrannalla. Käätyjärven kuntokävely haastaa ulkoilemaan ja nauttimaan kesästä.

Suosikkireitti, Velhoveden rengastie, vie keskelle kauneinta saaristoa ja merimaisemia, ilman että huolehdit veneestä tai lautta-aikatauluista. Merellisestä luonnosta pääsee nauttimaan myös Pamprinniemen luontopolulla Pyhämaassa.

Kannattaa hyödyntää myös erilaiset netti- ja mobiilisovellukset, joilla kaupunkiin ja sen historiaan voi tutustua omatoimisesti. Näitä ovat mm. UkiAr-mobiilisovellus, Kulttuuripolku-esite, Piiloleikki-patsaat sekä Uudenkaupungin museon erilaiset mobiilioppaat ja verkkonäyttelyt.

Tutustu näihin ja koko viikon ohjelmatarjontaan TÄSTÄ LINKISTÄ!

Lisää tapahtumia: uusikaupunki.fi/tapahtumakalenteri