Kaupunginlahden rantaa Pakkahuoneen takana

Världsmästartränaren Gordon Herberts Top3 i Nystad

Världsmästartränaren har starka band till Nystad

Gordon Herbert är en kanadensisk-finländsk baskettränare som nått världsberömmelse. Hans senaste stora framgång var att leda det tyska basketlandslaget till världsmästerskap förra hösten. Tack vare framgången utsågs Herbert till Årets tränare 2023 i Tyskland på den årliga idrottsgalan ordnad av Tysklands olympiska kommitté.

Herbert föddes och växte upp i Penticton, Kanada, och flyttade till Finland för cirka 40 år sedan. Unga Gordies favoritsport var först ishockey, fram tills att hans basketspelande mamma introducerade den då 14-åriga pojken i basket. Vägen gick via basketlaget vid Idaho universitet till det kanadensiska landslaget där han deltog i OS 1984 och i VM 1986.

Gordie flyttade till Nystad 1991, bildade familj och spelade på den tiden basket i Uudenkaupungin Urheilijat. Efter en lång och framgångsrik spelarkarriär har Gordie fokuserat på att vara tränare. Han har tränat inte bara i Finland utan även i Österrike, Tyskland, Frankrike, Grekland och en säsong även i NBA i Toronto Raptors tränarteam. Han har valts till årets tränare i fyra olika länder, hela åtta olika gånger.

Världsmästartränaren trivs bra i Nystad där även hans båda söner är födda och uppväxta. -Jag bor fortfarande i Nystad och har en sommarstuga i idylliska Pyhämaa, berättar Gordie.

Här nedan hittar du mästartränarens tips på andra smultronställen i Nystad utöver hemmet och stugan.

1. Padel Uusikaupunki. Padel är en häftig, snabb sport som förtjuser spelaren. Padelplanen i Nystad erbjuder även härliga möjligheter att utöva sporten mitt i stan, vid havsstranden. Alla tjänster i den trivsamma sommarstaden ligger nära varandra.

2. Restaurang Bistro Bay. Bra mat, vänlig service och en underbar stämning! Även restaurangens läge i ett gammalt strandmagasin invid den trivsamma havsnära strandboulevarden får beröm av Gordie. -Det finns förstås även många andra bra matställen i staden, tillägger Gordie.

3. Golfplan i Nystad. -Jag spelade själv mycket golf tidigare på den här plan, och jag var medlem i golfklubben. Plan som ligger i en naturskön miljö erbjuder lämpliga utmaningar för spelare på alla nivåer, förklarar Gordie.

Havet och naturen i Nystad är en unik kombination. För att vara en småstad finns det även verkligt mångsidiga möjligheter till motion och fritid här. När jag är borta härifrån så saknar jag särskilt närheten till hav och natur samt den lugna livsstil, “slow-life”, som Nystad erbjuder, berättar Gordie.

Foto av Gordon Herbert: Uudenkaupungin Sanomat, Eero Siivonen