Kartsalla näyttely

KARTSALLA -näyttely esittelee ukilaisnuorten vapaa-aikaa 1950-90 -luvuilla

Wahlbergin museotalossa, Ylinenkatu 11, on avautunut mielenkiintoinen näyttely uusikaupunkilaisnuorison vapaa-ajanviettotavoista alkaen 1950-luvulta aina 1990-luvulle asti. Vielä 1980-luvulla nuoret parveilivat iltaisin ja erityisesti viikonloppuisin paljon kaupungilla eli kartsalla. Kaduilla hengailulla pidettiin yhteyttä ystäviin ja tutustuttiin uusiin. Nyt katujen tilalle on tullut sosiaalinen media. Kartsalla –näyttely keskittyy nuorison ja nuorisokulttuurin näkymiseen Uudenkaupungin kaupunkikuvassa. Näyttely kertoo nuorten omaehtoisesta vapaa-ajanvietosta, joten ulkopuolelle jäävät mm. eri harraste- ja urheiluseurojen toiminta. Tavoitteena on johdattaa museokävijä oman nuoruutensa ajan tunnelmaan.
Kartsalla03.jpg

Näyttely vastaa esimerkiksi seuraaviin kysymyksiin: Mitä eri nuorisoryhmiä tai nuorisokulttuurin edustajia kaupungissa oli eri aikoina? Oliko näiden ryhmien välillä yhteenottoja? Miltä nuoriso näytti ja mitä musiikkia he kuuntelivat? Millä välineillä nuoriso liikkui ja missä he kokoontuivat? Mitkä tapahtumat olivat nuorison suosiossa? Tehtiinkö kaupungilla muutakin kuin hengailtiin?

Näyttelystä on tehty myös mobiiliopaste uusikaupunkilaisnuorten suosituimmista paikoista kaupungilla. Karttapohjaiseen mobiilioppaaseen on kerätty tietoa ja kuvia, joiden avulla nuorten suosimiin paikkoihin voi tutustua paikan päällä tai vaikka kotoa käsin. www.tarinasoitin.fi/kartsalla

Museon henkilökunnan lisäksi näyttelyä ovat toteuttaneet useat entiset uusikaupunkilaiset nuoret.

Museo on avoinna 8.6.asti ti-pe klo 12-15. 11.6.-26.8. ma-pe klo 10-17 ja la-su klo 12-15.
(suljettu juhannusviikonloppuna). 28.8.-26.10. jälleen ti-pe klo 12-15.

Aikuiset 5€ / Museokortti.

Yleisöopastukset sisäänpääsymaksun hinnalla kesätorstaisin klo 14