Rantaravintoloiden edustaa

Matkailu jatkaa kasvua Varsinais-Suomessa - Uusikaupunki Vakka-Suomen veturina

Matkailu on Varsinais-Suomessa edelleen kasvava teollisuuden ala. Vuoden 2017 Varsinais-Suomen kokonaismatkailutulo kipusi 1,49 mrd. euroon. Matkailun työllistävä vaikutus on jonkin verran pienentynyt ja matkailun kokonaistyöllistävä vaikutus vuonna 2017 Varsinais-Suomessa oli 7223 HTV. Vuoden 2018 ennakkotietojen mukaan matkailun kokonaistulon arvioidaan nousevan noin 1,55 mrd. euroon ja kokonaistyöllisyyden noin 7400 HTV:een.

Uudenkaupungin välittömän matkailutulon osuus vuonna 2017 oli 17,64 miljoonaa ja vuonna 2018 matkailutulon arvioidaan nousevan 18,2 miljoonaan. Työllistävä vaikutus on Uudessakaupungissakin hieman pienentynyt. Vuonna 2017 matkailun kokonaistyöllistävä vaikutus Uudessakaupungissa oli 98 henkilötyövuotta ja vuonna 2018 luvun oletetaan nousevan 101 henkilötyövuoteen.

Vakka-Suomen välittömän matkailutulon osuus koko Varsinais-Suomen matkailutulosta vuonna 2017 oli 3,4 % eli 31 miljoonaa. Liikevaihdon muutos oli +6,9 %. Koko Varsinais-Suomen henkilöstöstä Vakka-Suomen osuus oli 3,5 % eli 173 HTV. Uudenkaupungin osuus Vakka-Suomen matkailutulosta oli 56,88 % ja Vakka-Suomen matkailutyöllisyydestä Uudenkaupungin osuus oli 56,32 %. Vertailtaessa Uuttakaupunkia koko Varsinais-Suomen alueeseen, oli Uusikaupunki 6. sijalla niin matkailutulon määrässä kuin matkailutyöllisyyttäkin mitattaessa. Uudenkaupungin edellä ovat Turku, Naantali, Kaarina, Raisio ja Parainen.

Luvut käyvät ilmi Matkailutulo ja -työllisyys Varsinais-Suomessa sekä Turun ja Vakka-Suomen seutukunnissa 2011–2018 -tutkimuksesta, joka toteutettiin yhdessä Satakunnan vastaavan tutkimuksen kanssa. Tutkimukseen on käytetty vuonna 2011 kehitettyä alueellisesti räätälöityä matkailutulon ja -työllisyyden mallia (ALMAnum), joka on sovellettavissa useisiin maakuntiin ja seutukuntiin. Matkailun talousvaikutustutkimus tehtiin Varsinais-Suomen osalta nyt kolmannen kerran.

- Tutkimus osoittaa, että matkailu on kasvava ala ja sen taloudellinen merkitys on suurempi kuin esimerkiksi rekisteröidyt yöpymiset alueella antavat ymmärtää, toteaa Uudenkaupungin matkailusuunnittelija  Irmeli Laaksonen tutkimuksen tuloksista.

Matkailutulo- ja -työllisyys Varsinais-Suomessa sekä Turun seutukunnassa ja Vakka-Suomessa 2014–2019-tutkimus on tehty osana Turun, Porin, Rauman ja Uudenkaupungin Lounaisrannikkoyhteistyötä (LOURA). Tutkimuksen ovat tehneet tutkijat Ari Karppinen ja Saku Vähäsantanen.

*Vakka-Suomi = Kustavi, Laitila, Pyhäranta, Taivassalo, Uusikaupunki ja Vehmaa
*Turun seutu = Kaarina, Lieto, Masku, Mynämäki, Naantali, Nousiainen, Paimio, Raisio, Rusko, Sauvo, Turku

Linkki: tutkimuksen kalvotiivistelmä (pdf)

Lisätietoja:Uusikaupunki / Visit Uusikaupunki