Muistomerkillä

Uudenkaupungin rauha tutuksi rauhateemaisilla kävelykierroksilla

Tänä vuonna Uudessakaupungissa juhlitaan Uudenkaupungin rauhan 300-vuotisjuhlaa. Yksi koko Euroopan historian merkittävimmistä rauhansopimuksista allekirjoitettiin Suuren Pohjan sodan päätteeksi Uudenkaupungin torilla 30.8.1721.

Ensi viikolla käynnistyvät Uudenkaupungin matkailuoppaiden ”Tie Uudenkaupungin rauhaan” – opastetut kierrokset.  Opastus on pieni kävelykierros suurten asioiden tapahtumapaikoilla. Tori ja rauhan muistomerkki ovat tuttuja, mutta keitä olivatkaan rauhanneuvottelijat ja missä he asuivat tai missä sijaitsivat heidän kansliansa? Mistä rauhanneuvotteluissa oikeasti keskusteltiin? Oppaiden rauhateemaisilla kierroksilla käydään läpi suuren Pohjan sodan, isonvihan ja Uudenkaupungin rauhan aikaisia tapahtumia kaupungissamme ja vähän myös muualla Suomessa.

Opastettuja rauhankierroksia järjestetään heinäkuussa keskiviikkoisin 7.7., 14.7. sekä 28.7. klo 14. Rauhan Symposium -tapahtuman yhteydessä kierroksia on 11.8., 12.8. ja 14.8. Rauhankierros järjestetään myös Uudenkaupungin rauhan 300-vuotisvuosipäivänä 30.8. klo 17. Viimeinen rauhateemainen opastus on näillä näkymin Kansainvälisenä rauhanpäivänä 21.9. klo 17.

Tunnin mittaisen kierroksen lähtöpaikka on Pakkahuoneen vierassatama ja kierros päättyy Rauhanpuistoon. Rauhan juhlavuoden kunniaksi Uudenkaupungin kaupunki tarjoaa nämä rauhateemaiset kävelykierrokset kaupunkilaisille ja vierailleen. Kierroksille on ilmoittauduttava ennakkoon viimeistään kierrosta edeltävänä päivänä. Ennakkoon ilmoittautumalla kierros voidaan toteuttaa myös englannin kielellä. Ilmoittautumislinkit löytyvät Uudenkaupungin verkkosivulta: uki.fi/rauha300

Muita matkailuoppaiden tämän kesän tulossa olevia kierroksia ovat Tarinoiden Kaupunginlahti -kierros 15.7. klo 18, Sanni Winterin rooliopastuskierros 21.7. klo 14 sekä englanninkielinen historiapainotteinen kävelykierros 24.7. klo 11.

Myöhemmin tulossa myös Uudenkaupungin Vanhat Talot yhdistyksen järjestämiä piha- ja puutalokierroksia tiistaisin 20.7., 27.7. ja 3.8.

Lisätietoja kierroksista saa matkailutoimistosta, matkailu@uusikaupunki.fi tai 050 420 5333.