Ihmisiä Kaupunginlahden rannalla

Uusikaupunki mukana valtakunnallisessa 100 syytä matkailla Suomessa -kampanjassa

Suomen parhaana kaupunkikeskustanakin palkittu Uusikaupunki on jälleen mukana kotimaanmatkailun suurimmassa valtakunnallisessa yhteiskampanjassa. - 100-syytä kampanjaan olemme tänä vuonna nostaneet kolme erilaista kohdekorttia; Velhoveden rengastien, tarinoiden Uudenkaupungin & erilaiset teemaopastukset sekä upean Kaupunginlahdenrannan ravintoloineen ja tapahtumineen. Kohdekortit ohjaavat visituusikaupunki.fi verkkosivulle, joten samalla saamme esille koko kaupungin matkailutarjontaa, matkailusuunnittelija Irmeli Laiho-Andersson kertoo. - Suosituin kotimaan lomakuukausi on heinäkuu ja se näkyy piikkinä meidänkin kohteissa. Ryhmiä on liikkunut jo keväällä ja työn alla on jo noin 50 ryhmää. Ulkomaalaisia matkailijoita kaupunkiin saapuu eniten elokuussa, Laiho-Andersson täydentää. 

Suomalaiset haluavat tänä kesänä helppoa matkailua

Suomen matkailuorganisaatioiden yhdistys Suoma ry:n teettämän kyselytutkimuksen* mukaan 69 prosenttia suomalaisista aikoo lomailla kesällä Suomessa. Matkoja suunnitellaan ahkerasti useampiin lomakohteisiin: 42 prosenttia vastaajista kertoo vierailevansa tänä kesänä vähintään kahdessa eri kohteessa ja lähes joka neljäs (23 %) aikoo matkustaa kolmessa tai useammassa lomakohteessa.

Merkittävin syy kotimaan valintaan on helppous – näin sanoo yli puolet (58 %) vastaajista. Muita syitä ovat turvallisuus (38 %), kotimaan matkailun edullisuus (32 %) ja tiukka taloudellinen tilanne (28 %) sekä kotimaasta löytyvät kiinnostavimmat kohteet (23 %). Myös ilmasto vaikuttaa: jo lähes neljännes kokee Suomen kesän muuta Eurooppaa miellyttävämmäksi.

Helppouden ja turvallisuuden lisäksi suomalaiset arvostavat kotimaassa matkaillessaan vapauden tunnetta, paikallista ruokaa ja kulttuuria sekä ystävällistä palvelua. 

Viimevuotiseen tapaan kotimaan kaupungit ovat lomakohteista suosituimpia – 43 prosenttia vastaajista aikoo lomailla kaupunkikohteissa. Myös ruokamatkailun kasvu jatkuu: yhtä moni vastaaja kertoo suosivansa ruokakohteita ja ravintoloita. 

Perinteisempi luonto- ja mökkilomaakaan ei unohdu: moni suosii edelleen lähimatkoja (38 %), omalla mökillä vietettyä aikaa (35 %) ja luontokohteita (32 %).

 

Uudistunut 100 syytä - sivusto

Suoma ry:n toteuttama 100 syytä matkailla Suomessa -kampanja tuo kotimaan kohteet yhteen 100syytä.fi-sivustolle. Kampanja on käynnissä toukokuusta elokuuhun. 

Uudistunut sivusto esittelee kohteet kartalla, joka kokoaa entistä paremmin yhteen niin pienet kuin suuretkin kotimaiset matkailukohteet ja tarjoaa kattavan katsauksen eri puolilla maata oleviin kohteisiin.

Uusikaupunki houkuttelee matkailijoita monipuolisella tarjonnalla; historiallinen puutalomiljöö, mielenkiintoisia nähtävyyksiä ja tapahtumia, uniikkeja putiikkeja, lukuisia hyviä ravintoloita ja kahviloita sekä upeita meri- ja luontokohteita. Runsas tapahtumatarjonta täydentyy myös aivan uusilla tapahtumilla kuten Suomen Vahvin mies ja nainen -finaali 22.-24.8. sekä Saunapäivä – avoimet lauteet 6.9. Matkailijakyselyissä olemme myös aina saaneet erityistä kiitosta kaupungin vehreydestä, kauneudesta ja siisteydestä sekä ystävällisestä palvelusta, Laiho-Andersson kiteyttää. 


Tutustu kohdekortteihin: 100syyta.fi

Kampanja sosiaalisessa mediassa:
Instagram @100syytamatkaillasuomessa
Facebook @100syytamatkaillasuomessa


*Suoma ry:n teettämä kyselytutkimus kotimaanmatkailusta. Omnibus-kyselyn tiedonkeruu toteutettiin online-kyselynä Bilendi Oy:n toimesta 16.–20.4.2025. Tutkimuksen kohderyhmänä oli 18–75-vuotiaat ja kyselyyn vastasi 1 000 suomalaista. Otos kiintiöitiin kansallisesti edustavaksi sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan.

 

Share:

facebook twitterbird