Wenla Väärälä

Uusikaupunki rauhoittaa ja rentouttaa - Wenlan TOP 4

Diili-finalisti Wenla Väärälä nauttii synnyinkaupunkinsa sykettä laskevasta tunnelmasta. Touhukkaan Wenlan aktiivinen arki kuluu 3,5-vuotiaan pojan kanssa Helsingissä, mutta Uudenkaupungin rauhoittavaan tunnelmaan on palattava vähintään muutaman kuukauden välein.

1. Pakkahuone

Rakastan Pakkahuoneen munkkeja, mutta kukapa niitä ei rakastaisi! Pakkahuoneen avautuminen on lapsesta saakka ollut varma kesän merkki. Myös perinteiset Mansikkakarnevaalit ja iltatorit ovat jääneet lapsuudesta vahvasti mieleen, niissä käytiin perheen kanssa aina.

Pakkahuoneella käyn edelleen joka kerta, kun olen Uudessakaupungissa. Pakkahuone on tosi ihana paikka myös veneilijöille. Tykkään katsella vierasveneitä ja pohtia, mistä kaikkialta kaukaa ihmiset ovat purjehtineet vieraaksi tänne.

2. "Yaran penkka"

Kun nuorena kohtasin sydänsuruja tai elämässä oli jotain muita huolia, löysin itseni aina "Yaran penkalta" katselemassa merelle. Aivan nuorena saatoin jopa juosta sinne rauhoittumaan ja miettimään syntyjä syviä, myöhemmin kuljin autolla.

Olen niin merikaupungin tyttö, että en ole aikuisenakaan viihtynyt pitkiä aikoja kaupungeissa, joista ei pääse merelle. Meren läheisyys on minulle tärkeää ja rauhoittavaa, olen kasvanut sen läsnäoloon. Jokaisella merenrantakaupungin asukkaalla on ehkä se oma paikkansa, missä pääsee kokemaan meren luoman mielenrauhan. Minulle se on Yaran penkka.

Tutustu Uudenkaupungin merelliseen tarjontaan!

3. Puutaloalue

Uudenkaupungin puutaloalue on todella kaunis. Pidän siitä, että monissa puutalokortteleissa on edelleen perinteiset hiekkatiet, eikä niiden luomaa tunnelmaa olla lähdetty pilaamaan. Uudenkaupungin puutaloalueella ei ole ylimääräistä hälinää, vaan se on vähän kuin asukkaiden pieni, salainen pakopaikka.

Puutaloalueella on ihana rauha. Taloissa on aivan upeita suuria puutarhoja, joita tekee mieli kurkistella aitojen raoista. Hiekkateitä kävellessäni pystyn melkeinpä kuljettamaan itseni aikakoneella 1800-luvulle, ja näen, millaista kaupungissa on silloin ollut.

Tutustu Pihat ja puutalot -kierroksiin!

Tutustu muihin opastettuihin teemakävelykierroksiin!

4. Rantabulevardi

Ihanan rantabulevardin makasiinirivistöön kulminoituu oikeastaan koko elämä. Vaikka menisit terassille yksin, voit olla varma, että siellä on aina kavereita ja tuttavia. En usko, että monessa vastaavassa pikkukaupungissa on ranta-alue näin upeassa kunnossa kuin Uudessakaupungissa. Ja makasiineissa ollaan kirjaimellisesti todella lähellä merta!

Makasiinirivistössä on monta todella hyvää ruokaravintolaa. Suosikkini on ystävieni Nikon ja Lauran omistama Bistro Bay, josta saa aina tosi tasokasta ruokaa ja palvelua. En myöskään koskaan unohda, kun pikkutyttönä tykkäsin käydä jututtamassa Captain's Makasiinin Katjaa. Juuri sellainen palvelukulttuuri Uudessakaupungissa on – aina on aikaa jutella ja vaihtaa ajatuksia, vaikka sitten 6-vuotiaan tenavan kanssa.

Lue lisää merellisen puutalokaupungin tarjonnasta.