Kaupunginlahti

Viikon 27 menovinkit - hurmaannu Uudestakaupungista

4.-10.7. menovinkit – näkemistä ja tekemistä moneen makuun.
Aah - ihana kesä! Juuri sopiva lämpö kierrellä, katsella ja osallistua. Laajasta tapahtumatarjonnasta löytyy varmasti jokaiselle mieluinen. Keräsimme viikon 27 tapahtumia yksiin kansiin etsintää helpottamaan.

Tiistaina ja torstaina voi lähteä Myllymuorin mukaan koko perheen Myllytonttu lähtee avaruuteen seikkailuretkelle. Tiistaina pääsee myös kokemaan vanhojen pihojen ja puutarhojen tunnelmaa Uudenkaupungin Vanhat talot ry:n järjestämällä Pihat- ja puutalot kierroksella. Pop Up Kahvila Kukonmäessä voi kahvitella keskiviikkona idyllisessä puutalomiljöössä.

Keskiviikko tarjoaa monenlaista ohjelmaa. Opastettu historiapainotteinen kävelykierros klo 14 on mielenkiintoinen aikamatka ja informaatiopaketti niin turisteille kuin uusikaupunkilaisillekin. Kierros on maksullinen, lähtö Pakkahuoneelta. Pakkahuoneen ohjelmallisella iltatorilla on vuorossa mansikkakatnevaalit ja lavalla esiintyy kestosuosikki Mikko Alatalo.

Uudessa kirkossa voi kuunnella urkumusiikkia torstaisin klo 12 urkuvartin merkeissä. Uudenkaupungin alueen kirkkoihin (Vanha Kirkko, Kalannin kirkko, Lokalahden kirkko ja Pyhämaan kirkot) pääsee tutustumaan keskiviikosta sunnuntaihin. Toimintatorstain teemana on Muksutorstai, se tarjoaa pientä aktiviteettia perheen pienimmille Rauhanpuistossa klo 17-19.Tapahtuma tulee olemaan täynnä hulinaa ja vilinää, ohjelmaa järjestetään kaiken ikäisille. Illalla voi osallistua yhteislauluiltaan Pookin paratiisissa.

Perjantaista sunnuntaihin on tarjolla monenmoista tapahtumaa mm. perjantaina Männäisten tori, lauantaina Tul toril -teematorilla on vuorossa Muksutori. Torilla on luvassa musiikkia ja muuta mukavaa ohjelmaa lapsille ja lapsenmielisille. Pakkahuoneella vietetään Jazzia, ruokaa ja viiniä -tapahtumaa, jossa esiintyy ainutlaatuinen Sami Saari. Pyhämaassa on Luodolla tuulee -tapahtuma ja Lokalahdella Nopperlan Antiikkimarkkinat. Lämpimän kesäillan voi kruunata ravintoloiden live musiikista nauttien.

Santtioranta Camping tarjoaa viikoittain ohjelmaa niin lapsille kuin aikuisillekin. Santtiorantaan ovat tervetulleita campingalueella majoittujat kuin turistit sekä kaupunkilaisetkin.

Merellä voi nauttia vilvoittavasta merituulesta päiväristeilyn merkeissä M/S Kertulla Isokarin majakkasaarelle.

Lentävän Lokin kesäteatteri -esityksiin pääsee keskiviikkona, ohjelmistossa on Eeva Joenpellon romaanin mukaan dramatisoitu Neito kulkee vetten päällä ja Pyhämaan Suviteatterin näyttämöllä Veera Niemisen tekstiin pohjautuva Avioliittosimulaattori.

Monipuoliseen näyttelytarjontaan pääsee tutustumaan mm. Kulttuurikeskus Crusellissa, Runonkulman Galleriassa, Galleria-Taidelainaamo Horisontissa, Tupsulassa ja Pakkahuoneen kahviossa.

Suosikkikohteisiin lukeutuvat Taidetalo Pilvilinna, Wahlbergin museotalo, Merimiehenkotimuseo ja Luotsimuseo, Automuseo, Bonk-museo sekä Uudenkaupungin Merikeskus tarjoavat monipuolista ja vaihtelevaa nähtävää jokaiseen makuun.

Liikunnan ystäville on tarjolla monipuolista tekemistä. Tarjolla on mm. nurmikko zumbaa, matalan kynnyksen maastopyöräilyä, puisto- ja beachjoogaa. Aurinkoisella säällä voi seurata lintuja ja nauttia luonnosta vaikka Hiunjärven luontopolulla. Kasarmilahden esteettömällä luontolavalla pääsee veden tuntumaan seuraamaan luonnon ihmeitä. Lisäksi kaupungin lukuisat frisbeegolfradat tarjoavat monipuolista ulkoliikuntaa koko perheelle. Käätyjärven kuntokävely haastaa ulkoilemaan ja nauttimaan kesästä.

Suosikkireitti, Velhoveden rengastie, vie keskelle kauneinta saaristoa ja merimaisemia, ilman että huolehdit veneestä tai lautta-aikatauluista. Merellisestä luonnosta pääsee nauttimaan myös Pamprinniemen luontopolulla Pyhämaassa.

Kannattaa hyödyntää myös erilaiset netti- ja mobiilisovellukset, joilla kaupunkiin ja sen historiaan voi tutustua omatoimisesti. Näitä ovat mm. UkiAr-mobiilisovellus, Kulttuuripolku-esite, Piiloleikki-patsaat sekä Uudenkaupungin museon erilaiset mobiilioppaat ja verkkonäyttelyt.

Tutustu näihin ja koko viikon ohjelmatarjontaan TÄSTÄ LINKISTÄ!

Tapahtumakalenterista löydät lisää tapahtumia ja tiedot kaikista näistä tapahtumista.