Kehys

Viikon 28 menovinkit - näkemistä ja tekemistä Uudessakaupungissa

Kesäisen lämpimät säät jatkuvat ja laajasta tapahtumatarjonnasta löytyy varmasti jokaiselle mieluinen.

Tiistaina pääsee nauttimaan Haiduksen saaressa livemusiikista Kesän Soundi -venepiknikin merkeissä. Lapsille ja koko perheelle tarkoitetulle Myllymuorin seikkailuretkelle voi lähteä tiistaisin ja torstaisin. Keskiviikkona kannattaa osallistua Tie Uudenkaupungin rauhaan -kierrokselle. Pieni kävelykierros suurten asioiden tapahtumapaikoilla. Missä asuivatkaan rauhanneuvottelijat ja missä sijaitsivat heidän kansliansa, mistä rauhanneuvotteluissa oikeasti keskusteltiin? Uudenkaupungin matkailuoppaiden rauhateemaisella opastetulla kävelykierroksella käydään läpi suuren Pohjan sodan, isovihan ja Uudenkaupungin rauhan aikaisia tapahtumia kaupungissamme ja myös muualla Suomessa. Pakkahuoneen ohjelmallisella iltatorilla esiintyy kestosuosikki Mikko Alatalo, iltakävelyn voisi puolestaan toteuttaa osallistumalla Tarinoiden kaupunginlahti -kävelykierrokselle.

Lentävän Lokin kesäteatteri -esitykset ovat tiistaisin ja keskiviikkoisin, ohjelmistossa on George Orwellin mestariteokseen pohjautuva Eläinten vallankumous ja Pyhämaan Suviteatterin näyttämöllä jatkuu Ray Cooneyn farssi Hyvää, pahaa, rahaa -esitykset.

Perjantaista sunnuntaihin on tarjolla monenmoista tapahtumaa mm. Männäisten tori, lauantaina Tul toril -teematorilla on vuorossa Taitotori, jossa TV:stä tuttu Jari Puhakka laulattaa torikansaa laulakanssain -teemalla ja taianomaista ohjelmaa taikoo Marko Poskiparta. Nostalgiselle junamatkalle pääsee lättähatun kyydissä ja sunnuntaina voi ihmetellä Grand Prix -keppiskisaa Pyhämaassa. Lämpimän kesäillan voi kruunata rannanravintoloiden live musiikista nauttien.

Monipuoliseen näyttelytarjontaan pääsee tutustumaan mm. Kulttuurikeskus Crusellissa, Runonkulman Galleriassa ja Pakkahuoneen kahviossa.

Suosikkikohteisiin lukeutuvat Taidetalo Pilvilinna, Wahlbergin museotalo, Merimiehenkotimuseo ja Luotsimuseo, Automuseo, Bonk-museo sekä Uudenkaupungin Merikeskus tarjoavat monipuolista ja vaihtelevaa nähtävää jokaiseen makuun.

Merellä voi nauttia vilvoittavasta merituulesta päiväristeilyn merkeissä M/S Kertulla Isokarin majakkasaarelle. Kaljaasi Olgalla pääsee perjantaisin lasten ja seikkailuhenkisten omalle merirosvoristeilylle, lauantaisin ja sunnuntaisin voi puolestaan kokea aitoa purjehdustunnelmaa koko perheen elämyksellisellä matkalla kohteenaan Katanpään linnakesaari.

Liikunnan iloa tarjolla älypuhelimen tai tabletin avulla mm. Uudenkaupungin rauha -suunnistuksen merkeissä, nurmikko Zumbaa Sorvakon ranta-alueella ja joogaan voi osallistua joko Myllymäellä tai Santtionrannalla. Käätyjärven kuntokävely haastaa ulkoilemaan ja nauttimaan kesästä.

Suosikkireitti, Velhoveden rengastie, vie keskelle kauneinta saaristoa ja merimaisemia, ilman että huolehdit veneestä tai lautta-aikatauluista. Merellisestä luonnosta pääsee nauttimaan myös Pamprinniemen luontopolulla Pyhämaassa.

Kannattaa hyödyntää myös erilaiset netti- ja mobiilisovellukset, joilla kaupunkiin ja sen historiaan voi tutustua omatoimisesti. Näitä ovat mm. UkiAr-mobiilisovellus, Kulttuuripolku-esite, Piiloleikki-patsaat sekä Uudenkaupungin museon erilaiset mobiilioppaat ja verkkonäyttelyt.

Tutustu näihin ja koko viikon ohjelmatarjontaan TÄSTÄ LINKISTÄ!

Lisää tapahtumia: uusikaupunki.fi/tapahtumakalenteri