Avauspuhallus Crusell-viikko

Viikon 30 menovinkit - tiedossa on tapahtumarikas viikko

Tällä viikolla vietetään Crusell-musiikkiviikkoa ja kaupungissa tapahtuu yhtä jos toistakin. Tekemistä löytyy aamusta iltaan ja vauvasta vaariin, viikon jokaiselle päivälle. Kokosimme jälleen listauksen tapahtumista, konserteista, näyttelyistä, museoista, toreista, opastetuista kierroksista, omatoimisista opastuskierroksista, liikuntamahdollisuuksista sekä muista aktiviteeteistä.

Meneillään olevan Crusell-viikon teemana on Kultainen 20-luku. Viikon jokaiselle päivälle on tarjolla niin maksullisia kuin ilmaisiakin laadukkaita ja monipuolisia konsertteja. Päivän puhallukset torilla klo 12 tarjoavat ilmaisen maistiaisen viikon konserteista. Tiistaina kulttuurikeskus Crusellissa viihdyttää koko perhettä Matzi Nyman ja Hanna Vahtikari Avain hukassa -konsertillaan. Torstaina Uudessa kirkossa esiintyy valovoimainen Waltteri Torikka Lappeenrannan kaupunginorkesterin johdolla ja illan hämärtyessä kokoonnutaan Vallinmäelle piknik-konserttiin lyhtyjen ja eväiden kera. Viikon huipentaa Mikko Rantasen ohjaama Berlin by night -kabaree. Teatraalinen konserttielämys, jossa musiikkia Weimarin Berliinin kultakauden lavoilta tulkitsee australialainen kabareetaivaan tähti Meow Meow yhdessä festivaalin taiteilijoiden kanssa Jukka Iisakkilan johdolla.

Viikon konserttitarjontaan voit tutustua täältä: https://crusell.fi/konsertit2022/

Tiistaina ja torstaina voi lähteä Myllymuorin mukaan koko perheen Myllytonttu lähtee avaruuteen seikkailuretkelle tai osallistua Wahlbergin museotalon maksulliselle kesäopastukselle. Tiistaina pääsee myös aistimaan vanhojen pihojen tunnelmaa Pop up-kahvila Café Kukonmäessä tai osallistumalla Wallilan vauhdikkaat vuosikymmenet - opastetulle kierrokselle Wallilan kartanon pihapiiriin ja talon historiaan. Myllymuorin seurassa voi lähteä koko perheen  piknikille keskiviikkona ja perjantaina, omat eväät mukaan.

Keskiviikkona 27.7. voi osallistua elämykselliselle rooliopastuskierrokselle Uudessakaupungissa vaikuttaneen porvarisrouva Sanni Winterin alias Riitta Kilkun johdolla.
Pakkahuoneen ohjelmallisella iltatorin lavalla keskiviikkona viihdyttävää Sani Duo. Keskviikkona kisataan myös Uudenkaupungin Kalakunkkuudesta, kun Street Fishing -kalastuskilpailu rantautuu Kaupunginlahden rannalle.

Dekkarikävelyllä Petäjämäen jäljillä vieraillaan rikospaikoilla torstaina klo 17.30. Rikoskomisario Petri Petäjämäki kollegoineen on selvittänyt rikoksia idyllisessä Uudessakaupungissa kahdeksan jännityskirjan verran. Dekkarikävelyillä Petäjämäen luonut kirjailija Rake Tähtinen esittelee niin kirjoissa esiintyneitä murhapaikkoja kuin muitakin kirjasarjan keskeisiä paikkoja. Kierros on maksullinen.

Toimintatorstaina voi osallistua Vilma Sappisen minikuvaukseen, joka on maksuton 20:lle ensimmäiselle kuvattavalle.

Perjantaista sunnuntaihin on tarjolla lukuisia tapahtumia mm. perjantaina Männäisten tori, jossa musiikista vastaa Matti Mäntylä ja Jouko Pyhältö. Lauantaina Tul toril -toritapahtuman teemana Loma. Lomatorilla nähdään mm. taitava Marko Poskiparta, joka hämmästyttää lähitaikuudellaan sekä kuullaan Crusell-viikon päätöspuhallus klo 12. Lauantaina juhlitaan Lokalahdella Suvipäiviä ja sunnuntaina vietetään Kalannissa Kalanti-päivää kotiseutumuseolla.

Santtioranta Camping tarjoaa viikoittain ohjelmaa niin lapsille kuin aikuisillekin. Santtiorantaan ovat tervetulleita leirintäalueen lisäksi myös kaupunkilaiset.

Merellä voi nauttia vilvoittavasta merituulesta keskiviikosta sunnuntaihin päiväristeilyn merkeissä M/S Kertulla Isonkarin majakkasaarelle ja perjantai-iltana tehdään sightseeing-risteily Uudenkaupungin lähisaaristoon.

Uudenkaupungin alueen kirkkoihin, keskustassa sijaitsevaan Vanhaan kirkkoon, Kalannin Pyhän Olavin kirkkoon, Lokalahden kirkkoon sekä Pyhämaan ainutlaatuiseen Uhrikirkkoon ja uuteen kirkkoon pääsee tutustumaan keskiviikosta sunnuntaihin.

Monipuoliseen näyttelytarjontaan pääsee tutustumaan mm. Kulttuurikeskus Crusellissa, Runonkulman Galleriassa, Galleria-Taidelainaamo Horisontissa, Tupsulassa ja Pakkahuoneen kahviossa.

Suosikkikohteisiin lukeutuvat Taidetalo Pilvilinna, Wahlbergin museotalo, Merimiehenkotimuseo ja Luotsimuseo, Automuseo, Bonk-museo sekä Uudenkaupungin Merikeskus tarjoavat monipuolista ja vaihtelevaa nähtävää jokaiseen makuun.

Liikunnan ystäville on tarjolla monipuolista tekemistä. Tarjolla on mm. nurmikko zumbaa, matalan kynnyksen maastopyöräilyä, puisto- ja beachjoogaa. Aurinkoisella säällä voi seurata lintuja ja nauttia luonnosta vaikka Hiunjärven luontopolulla. Kasarmilahden esteettömällä luontolavalla pääsee veden tuntumaan seuraamaan luonnon ihmeitä. Lisäksi kaupungin lukuisat frisbeegolfradat tarjoavat monipuolista ulkoliikuntaa koko perheelle. Käätyjärven kuntokävely haastaa ulkoilemaan ja nauttimaan kesästä.

Suosikkireitti, Velhoveden rengastie, vie keskelle kauneinta saaristoa ja merimaisemia, ilman että huolehdit veneestä tai lautta-aikatauluista. Merellisestä luonnosta pääsee nauttimaan myös Pamprinniemen luontopolulla Pyhämaassa.

Kannattaa hyödyntää myös erilaiset netti- ja mobiilisovellukset, joilla kaupunkiin ja sen historiaan voi tutustua omatoimisesti. Näitä ovat mm. UkiAr-mobiilisovellus, Kulttuuripolku-esite, Piiloleikki-patsaat sekä Uudenkaupungin museon erilaiset mobiilioppaat ja verkkonäyttelyt.

Tutustu näihin ja koko viikon ohjelmatarjontaan TÄSTÄ LINKISTÄ!

Tapahtumakalenterista löydät lisää tapahtumia ja tiedot kaikista näistä tapahtumista.