Kaupunginlahti

Viikon 31 menovinkit – tapahtumia moneen makuun

Kalenteri näyttää jo elokuuta, mutta kesäkelit jatkuvat ja kaupunki on täynnä tapahtumia. Tekemistä löytyy varmasti ihan jokaiselle aamusta iltaan, viikon jokaiselle päivälle. Kokosimme jälleen listauksen viikon tapahtumista, näyttelyistä, museoista, kesäteatterista, toreista, opastetuista kierroksista, omatoimisista opastuskierroksista, liikuntamahdollisuuksista sekä muista aktiviteeteistä.

Tiistaina ja torstaina voi osallistua Wahlbergin museotalon kesäopastukselle, opastus sisältyy lipun hintaan. Keskiviikkona on ohjelmallinen iltatori Pakkahuoneelle ja lavalla esiintyy Hauli Bros. Opastettujen kierroksien uutuutena on keskiviikkona tunninmittainen kierros teemalla Uudenkaupungin seitsemän suurta paloa. Palojen kierros johdattaa aikamatkalle vuodesta 1685 vuoteen 1855. Kierroksella nähdään tulipalojen syttymispaikat ja kuullaan paloihin liittyviä tarinoita. Kierros on maksullinen ja lähtö tapahtuu Rukolanjärven rannalta ns ”Pingviinipuistosta”.

Uudenkaupungin alueen kirkkoihin, keskustassa sijaitsevaan Vanhaan kirkkoon, Kalannin Pyhän Olavin kirkkoon, Lokalahden kirkkoon sekä Pyhämaan ainutlaatuiseen Uhrikirkkoon ja uuteen kirkkoon pääsee tutustumaan keskiviikosta sunnuntaihin.

Dekkarikävelyllä Petäjämäen jäljillä vieraillaan rikospaikoilla keskikesällä torstaisin klo 17.30. Rikoskomisario Petri Petäjämäki kollegoineen on selvittänyt rikoksia idyllisessä Uudessakaupungissa kahdeksan jännityskirjan verran. Dekkarikävelyillä Petäjämäen luonut kirjailija Rake Tähtinen esittelee niin kirjoissa esiintyneitä murhapaikkoja kuin muitakin kirjasarjan keskeisiä paikkoja. Kierros on maksullinen.

Toimintatorstaina on vuorossa Levyraati uudistuneella Alisenllakadulla. Levyraadin kappaleita esittävät Duo Iiris ja Päivi.

Hyvinvointifestivaalia, Natural Hight Healing, vietetään Lokalahdella Nopperlan tilalla torstaista sunnuntaihin. Festivaali on luovuuden, vapauden ja sydämen tapahtuma, joka kokoaa ihmiset yhteen päihteettömästi juhlistamaan elämää ja sen ihmettä.

Perjantaina on Männäisten tori, lavalla esiintyy Rami Rafael ja lauantaina Tul toril -teematorilla on vuorossa Nuorisotori.

Santtioranta Camping tarjoaa viikoittain ohjelmaa niin lapsille kuin aikuisillekin. Santtiorantaan ovat tervetulleita campingalueella majoittujat kuin turistit sekä kaupunkilaisetkin.

Merellä voi nauttia vilvoittavasta merituulesta keskiviikosta sunnuntaihin päiväristeilyn merkeissä M/S Kertulla Isokarin majakkasaarelle.

Lentävän Lokin kesäteatteri -esityksiin pääsee tiistaina ja keskiviikkona, ohjelmistossa on Eeva Joenpellon romaanin mukaan dramatisoitu Neito kulkee vetten päällä.

Monipuoliseen näyttelytarjontaan pääsee tutustumaan mm. Kulttuurikeskus Crusellissa, Runonkulman Galleriassa, Galleria-Taidelainaamo Horisontissa, Tupsulassa ja Pakkahuoneen kahviossa.

Suosikkikohteisiin lukeutuvat Taidetalo Pilvilinna, Wahlbergin museotalo, Merimiehenkotimuseo ja Luotsimuseo, Automuseo, Bonk-museo sekä Uudenkaupungin Merikeskus tarjoavat monipuolista ja vaihtelevaa nähtävää jokaiseen makuun.

Liikunnan ystäville on tarjolla monipuolista tekemistä. Tarjolla on mm. nurmikko zumbaa, matalan kynnyksen maastopyöräilyä ja puistojoogaa. Aurinkoisella säällä voi seurata lintuja ja nauttia luonnosta vaikka Hiunjärven luontopolulla. Kasarmilahden esteettömällä luontolavalla pääsee veden tuntumaan seuraamaan luonnon ihmeitä. Lisäksi kaupungin lukuisat frisbeegolfradat tarjoavat monipuolista ulkoliikuntaa koko perheelle. Käätyjärven kuntokävely haastaa ulkoilemaan ja nauttimaan kesästä.

Suosikkireitti, Velhoveden rengastie, vie keskelle kauneinta saaristoa ja merimaisemia, ilman että huolehdit veneestä tai lautta-aikatauluista. Merellisestä luonnosta pääsee nauttimaan myös Pamprinniemen luontopolulla Pyhämaassa.

Kannattaa hyödyntää myös erilaiset netti- ja mobiilisovellukset, joilla kaupunkiin ja sen historiaan voi tutustua omatoimisesti. Näitä ovat mm. UkiAr-mobiilisovellus, Kulttuuripolku-esite, Piiloleikki-patsaat sekä Uudenkaupungin museon erilaiset mobiilioppaat ja verkkonäyttelyt.

Tutustu näihin ja koko viikon ohjelmatarjontaan TÄSTÄ LINKISTÄ!

Tapahtumakalenterista löydät lisää tapahtumia ja tiedot kaikista näistä tapahtumista.