Tuoli Kaupunginlahden rannalla

Menovinkkejä – näkemistä ja tekemistä viikolle 29

Viikko alkoi vähän harmaana, mutta ei hätää, lämpöä ja aurinkoa on luvattu kuluvallekin viikolle. Keskiviikkona on jälleen mahdollista päästä kuulemaan mielenkiintoista tarinaa puutalokaupungin historiasta opastetulla kävelykierroksella. Pakkahuoneen keskiviikkoisella iltatorilla toriyleisöä viihdyttää Sampsa Astala. Rannan ravintoloissa on tarjolla mukavaa livemusiikkia ainakin Pakkahuoneen terassilla, Bar mÚkissa, Kirstassa, Makasiini ravintola 1617:ssa sekä Captains Makasiinissa. Myös Pursiseuran Paviljongille on viikonvaihteen tauon jälkeen jälleen kuljetukset perjantaista sunnuntaille ja lauantaina musiikista vastaa legendaarinen Pelle Miljoona. Pyhämaan entisen Pappilan kivinavetan nurkilla järjestetään perjantaina Suuli-tanssit ja Pyhämaa Grand Prix eli keppihevosten este- ja korkeushyppykisa on vuorossa sunnuntaina, Pyhämaan Telakanrannassa.

Merelle pääsee vilvoittelemaan MS Kertulla joko Isokarin risteilyllä tai perjantai-iltaisin parin tunnin sightseeing-risteilyn merkeissä. Aitoa purjehdustunnelmaa voi kokea kaljaasi Olgalla lauantain ja sunnuntain purjehduksella Katanpään historialliselle linnakesaarelle. Lapsille on kaljaasi Olgalla mukavia, ohjelmallisia Merirosvoristeilyjä heinäkuussa perjantaisin.

Äläkä unohda upeita nähtävyyskohteitamme; automuseota, Bonkia, Taidetalo Pilvilinnaa sekä Wahlbergin museotaloa sekä sen pikkumuseoita Merimiehenkotia ja Luotsimuseota. Wahlbergin museotalossa voit tutustua Talotarinoista näyttelyyn, jossa esitellään 10
uusikaupunkilaista taloa, joita ei enää ole. Näyttelyssä esitellään tarinoita talojen asukkaista, yrityksistä tai muusta historiasta. Automuseossa on esillä Raunistulan nukkekotikerhon Hetkiä matkaltamme -näyttelyyn, joka kokoaa yhteen 10 vuoden aikana tuotetut pienoisteokset.

Uudenkaupungin menneisyyteen voi tutustua milloin vain lataamalla älypuhelimeen ilmaisen UkiAR -lisätyn todellisuuden mobiilisovelluksen. Tällöin oppaanasi kulkee Rauha-niminen piikatyttö 1800-luvulta. Hän ilmestyy virtuaalisesti puhelimen näytölle ja kertoo vanhojen valokuvien avulla tarinoita, joita tällä hetkellä on 14:ssa eri pisteessä Kaupunginlahden rannalla ja keskustassa.

Alla olevasta linkistä löydät lisätietoja kaikesta tästä sekä tapahtumien, museoiden, näyttelyiden ja muiden oheisohjelmien tietoja aina elokuulle asti. Listaa täydennetään viikoittain ja julkaistaan tällä visituusikaupunki.fi verkkosivulla.

Tästä MENOVINKKEIHIN!