Puupaatei Pakkahuoneel

Vielä on kesää jäljellä - menovinkkejä elokuuhun

Vaikka koulut jo viime viikolla aloitettiinkin, vielä on kesää jäljellä ja lämpöäkin riittää, ainakin vielä kuluvalla viikolla. Toritapahtumia jatketaan vielä perjantai-iltapäivisin Kalannissa Männäisten torilla sekä lauantaisin keskustan Tul toril teematoritapahtumassa, jossa viikon teemana on Nuorisotori. Torilla voit tavata mm. huippusuositun tubettaja Jaakko Parkkalin tai nauttia imrovisaatio- ja nukketeatterista. Myös uusia ukilaisia on kutsuttu tapahtumaan toritreffeille. Pyhämaan pappilan entisen kivinavetan nurkilla, juhlatila Tyynessä tanssitaaan lauantai-iltana Vanhanajan latotanssien tyyliin. Tanssimusiikista vastaa Apa Lehtonen. Vintrin uimarannalla Pyhämaassa juhlitaan kesäkauden päättymistä jo ennakkoon koko perheen ohjelmallisella päättäjäispicnikillä. Ohjelmassa musiikkia, improteatteria, narunvetoa, pomppulinnaa sekä illan huipennuksena ilotulitus. ”Nuku yö ulkona” on Vakka-Suomen Ladun 22.-23.8. järjestämä tapahtuma, jonka pääpaikkana toimii Haimiossa sijaitseva Metsälehdon sauna.

Merelle pääsee vielä tällä viikolla keskiviikosta sunnuntaihin M/S Kertun risteilyillä Isonkarin majakkasaareen. Paikallishistoriaan voi tutustua myös Tiftö V aluksen Kolmen Salmen risteilyllä torstaina 20.8. Iso-Haiduksessa sijaitseva laituriravintola Odine palvelee veneilijöitä vielä viikonloppuisin perjantaisin, lauantaisin ja sunnuntaisin elokuun loppuun saakka.

Nähtävyyskohteistamme ovat edelleen avoinna tupakkatehtilijan upea porvariskoti Wahlbergin museotalo Talotarinoita -näyttelyineen, hauskojen tarinoiden Bonk-museo sekä Suomen laajin Automuseo. Mobiilien lisäksi automuseossa on esillä Raunistulan nukkekotikerhon Hetkiä matkaltamme -näyttely. Näyttelyihin voit tutustua myös Pakkahuoneen vierassatamassa, Runonkulman Galleriassa. Taidelainaamo Horisontissa, Kalannin kirjaston Raimon kammarissa sekä tuhansien tupsujen Tupsulassa, Alisellakadulla.

Uudenkaupungin menneisyyteen voi tutustua milloin vain lataamalla älypuhelimeen ilmaisen UkiAR -lisätyn todellisuuden mobiilisovelluksen. Tällöin oppaanasi kulkee Rauha-niminen piikatyttö 1800-luvulta. Hän ilmestyy virtuaalisesti puhelimen näytölle ja kertoo vanhojen valokuvien avulla tarinoita, joita tällä hetkellä on 14:ssa eri pisteessä Kaupunginlahden rannalla ja keskustassa.

Alla olevasta linkistä löydät lisätietoja kaikesta tästä sekä museoiden, näyttelyiden ja ravintoloiden ohjelmien tietoja aina elokuun loppupuolelle asti ja ennakkotietoja myös syksyn tapahtumista. Listaa täydennetään viikoittain ja julkaistaan tällä visituusikaupunki.fi verkkosivulla.

Tästä MENOVINKKEIHIN!