Viitat ja kirkontorni

Viikon 29 menovinkit - näkemistä ja tekemistä Uudessakaupungissa

Kesäkelit on parhaimmillaan, nyt kannattaa tutustua ihastuttaviin kohteisiin, näyttelyihin, konsertteihin ja osallistua erilaisiin tapahtumiin joita on runsaslukuisesti tarjolla.

Opastettuja kävelykierroksia on moneen makuun. Kaupungissamme kulkiessa näkee kaduilta ja porteilta kutsuvia pihoja. Nyt on mahdollisuus astua sisään porteista Pihat ja puutalot -kävelykierroksella ja tutustua muutamaan viehättävään pihaan ja puutarhaan. Rooliopastuskierroksella puolestaan kokee elämyksen vuosina 1859-1936 kaupungissa vaikuttaneen porvarisrouva Sanni Winterin seurassa ja murhakävely Petäjämäen jäljillä pohjautuu Rake Tähtisen kirjoittamiin kirjoihin, oppaana toimii kirjailija itse.

Musiikkitarjontakin on monipuolista. Ohjelmallisella Pakkahuoneen iltatorilla kuullaan Jazzkukkofestivaalin aloituskonsertti, Männäisten torilla puolestaan musisoi Nurminen Brothers ja Susanna Lehtonen. Nopperlassa kajahtaa Karjurockin merkeissä keskiviikosta lauantaihin, esiintymässä kotimaan kärkiartisteja ja Crusell-viikko käynnistyy lauantaina juhlistaen 40 vuotista taivaltaan, taiteellisena johtajana aloittaa klarinetisti Olli Leppänen. Uudenkaupungin torilla puoliltapäivin soivassa päivänpuhalluksessa esiintyy viikon taiteilijoita. Crusell-viikollakin löytyy konserttitarjontaa jokaiseen makuun.

Lentävän Lokin kesäteatteri -esitykset ovat tiistaisin ja keskiviikkoisin, ohjelmistossa on George Orwellin mestariteoksen pohjautuva Eläinten vallankumous ja Pyhämaan Suviteatterin näyttämöllä jatkuu Ray Cooneyn farssi Hyvää, pahaa, rahaa -esitykset.

Monipuoliseen näyttelytarjontaan pääsee tutustumaan mm. Kulttuurikeskus Crusellissa, Runonkulman Galleriassa, Pakkahuoneen kahviossa, Uudenkaupungin Merikeskuksessa ja Myllymäen puiston äänimaisemaan voi tutustua päivittäin myllyjen läheisyydessä.

Suosikkikohteisiin lukeutuvat Taidetalo Pilvilinna, Wahlbergin museotalo pikkumuseoineen, Automuseo ja Bonk-museo tarjoavat monipuolista ja vaihtelevaa nähtävää.

Merimaisemista voi nauttia päiväristeilyn merkeissä M/S Kertulla Isokarin majakkasaarelle. Kaljaasi Olgalla pääsee perjantaisin lasten ja seikkailuhenkisten omalle merirosvoristeilylle. Lauantaisin ja sunnuntaisin voi puolestaan kokea aitoa purjehdustunnelmaa Olgan koko perheen elämyksellisellä matkalla kohteenaan Katanpään linnakesaari.

Liikunnan iloa tarjoaa nurmikko Zumba Sorvakon ranta-alueella ja Beach joogaan voi osallistua Santtionrannalla. Käätyjärven kuntokävely haastaa ulkoilemaan ja nauttimaan kesästä.

Suosikkireitti, Velhoveden rengastie, vie keskelle kauneinta saaristoa ja merimaisemia, ilman että huolehdit veneestä tai lautta-aikatauluista. Merellisestä luonnosta pääsee nauttimaan myös Pamprinniemen luontopolulla Pyhämaassa.

Kannattaa hyödyntää myös erilaiset netti- ja mobiilisovellukset, joilla kaupunkiin ja sen historiaan voi tutustua omatoimisesti. Näitä ovat mm. UkiAr-mobiilisovellus, Kulttuuripolku-esite, Piiloleikki-patsaat sekä Uudenkaupungin museon erilaiset mobiilioppaat ja verkkonäyttelyt.

Tutustu näihin ja koko viikon ohjelmatarjontaan TÄSTÄ LINKISTÄ!

Lisää tapahtumia: uusikaupunki.fi/tapahtumakalenteri