Kaupunginlahti sinihämy

Viikon 34 menovinkit - Uudessakaupungissa tapahtuu

Lämmin ja kaunis elokuinen sää jatkuu. Mielenkiintoisia tapahtumia on tarjolla moneen makuun. Tekemistä löytyy varmasti ihan jokaiselle vauvasta vaariin. Kokosimme jälleen listauksen viikon tapahtumista, näyttelyistä, museoista, toreista, omatoimisista opastuskierroksista, liikuntamahdollisuuksista sekä muista aktiviteeteistä.

Perjantaina on Männäisten tori, lavalla esiintyy Sauli Soini ja Trio Kuulat.

Kesäkauden päättäjäisiä Venetsialaisia juhlistetaan kaupungissamme monin eri tavoin.
Lauantaina Tul toril -teematorilla on vuorossa Venetsialaistori. Historialliset yhdistykset elävöittävät Uudenkaupungin rauhan historiallisia tapahtumia ja aikakauden elämää rauhan 300-vuotisjuhlavuoden kunniaksi elokuun viimeisenä viikonloppuna lauantaina ja sunnuntaina. Uudenkaupungin kaupunkikuvassa voi tuolloin törmätä mm. karoliineihin ja mamselleihin, seurata 1700-luvun leirielämää Rauhanpuistossa ja päästä itsekin mukaan ajan henkeen.

Pakkahuoneen torilla on alkuillasta ohjelmaa lapsille ja illalla esiintyy Rokka Billy yhtye King Drapes. Myös Hotelli Aquariuksessa ja Captain´s Makasiinissa on live esiintyjiä.

Illanhämärässä soudetaan Uudenkaupungin rauhan muistoksi Rauhansoutu. Kolmessa 6-henkisessä venekunnassa soutavat kuvainnollisesti Ruotsin (Pohjola-Norden), Venäjän (Suomi-Venäjä Seura) ja Rauhan (Vakka-Suomen Reserviupseerien) joukkueet. Valaistut veneet soutavat Suukarin veneiden laskupaikalta, Kaupunginlahtea pitkin Sorvakon sillan viereen Tervaportille ja takaisin. Valaistuissa veneissä ovat maitten liput ja barokkiasuissa esiintyvät airueet ja perämiehet lukevat sillan pielessä Tervatorilla keskeisen pätkän rauhansopimuksesta venäjäksi, ruotsiksi ja suomeksi.

Sunnuntaina vietetään Varsinais-Suomen museopäivää. Uudenkaupungin museoista ovet ovat avoinna Wahlbergin museotalossa ja Kalannin kotiseutumuseossa. Kohteisiin on vapaa pääsy.

Merellä voi nauttia kauniista maisemista ja vilvoittavasta merituulesta keskiviikosta sunnuntaihin päiväristeilyn merkeissä M/S Kertulla Isokarin majakkasaarelle.

Monipuoliseen näyttelytarjontaan pääsee tutustumaan mm. Kulttuurikeskus Crusellissa, Runonkulman Galleriassa, Galleria-Taidelainaamo Horisontissa, Tupsulassa ja Pakkahuoneen kahviossa.

Suosikkikohteisiin lukeutuvat Wahlbergin museotalo, Automuseo ja Bonk-museo tarjoavat monipuolista ja vaihtelevaa nähtävää jokaiseen makuun.

Liikunnan ystäville on tarjolla monipuolista tekemistä. Tarjolla on mm. nurmikko zumbaa, matalan kynnyksen maastopyöräilyä ja joogaa Isokarin majakkasaarella. Aurinkoisella säällä voi seurata lintuja ja nauttia luonnosta vaikka Hiunjärven luontopolulla. Kasarmilahden esteettömällä luontolavalla pääsee veden tuntumaan seuraamaan luonnon ihmeitä. Lisäksi kaupungin lukuisat frisbeegolfradat tarjoavat monipuolista ulkoliikuntaa koko perheelle. Käätyjärven kuntokävely haastaa ulkoilemaan ja nauttimaan kesästä.

Suosikkireitti, Velhoveden rengastie, vie keskelle kauneinta saaristoa ja merimaisemia, ilman että huolehdit veneestä tai lautta-aikatauluista. Merellisestä luonnosta pääsee nauttimaan myös Pamprinniemen luontopolulla Pyhämaassa.

Kannattaa hyödyntää myös erilaiset netti- ja mobiilisovellukset, joilla kaupunkiin ja sen historiaan voi tutustua omatoimisesti. Näitä ovat mm. UkiAr-mobiilisovellus, Kulttuuripolku-esite, Piiloleikki-patsaat sekä Uudenkaupungin museon erilaiset mobiilioppaat ja verkkonäyttelyt.

Tutustu näihin ja koko viikon ohjelmatarjontaan TÄSTÄ LINKISTÄ!

Tapahtumakalenterista löydät lisää tapahtumia ja tiedot kaikista näistä tapahtumista.