Vanhat talot 3.-4.9.

Viikon 35 menovinkit – tapahtumia Uudessakaupungissa

Elokuu on vaihtumassa kuulaaksi syyskuuksi. Tapahtumatarjonta kaupungissamme on tälläkin viikolla runsas ja mielenkiintoinen. Tekemistä ja tutustumiskohteita löytyy varmasti ihan jokaiselle. Kokosimme jälleen listauksen viikon tapahtumista, näyttelyistä, museoista, toreista, omatoimisista opastuskierroksista, liikuntamahdollisuuksista sekä muista aktiviteeteistä.

Tiistaina 30.8. klo 18 on Tie Uudenkaupungin rauhaan -opastetuttu kävelykierros. Missä asuivatkaan rauhanneuvottelijat ja missä sijaitsivat heidän kansliansa? Tämä ja paljon muuta selviää tällä pienellä kävelykierroksella suurten asioiden tapahtumapaikoilla.

Perjantaina on kesän viimeinen Männäisten tori Kalannissa. Torimyyntiä, Pop Up -ravintola, Pakkahuoneen munkit ja lavalla esiintyy Nurminen Brothers.
Kulttuurikeskus Crusellissa on perjantaina syksyn ensimmäinen UKI Open Stage. Olet tervetullut
seuraamaan ja kannustamaan esityksiä katsomosta käsin.

Lauantaina Uudenkaupungin torilla on vuorossa Lähetystori, kesän viimeinen Tul toril -teematori. Ohjelmassa mm. lähetystyöntekijän terveisiä Suomen Lähetysseuralta, live musiikista vastaa Duo Iiris ja Päivi, hartauden pitää Juhani Kapiainen.
Illalla voi mennä nauttimaan musiikista Kulttuurikeskus Cruselliin, jossa yksi maamme legendaarisimmista viihdetaiteilijoista, Mikko Alatalo, konsertoi 70v -juhlakonsertin merkeissä.

Lauantaina ja sunnuntaina on suosittu Uudenkaupungin Vanhat talot -puutalotapahtuma. Kymmenet tunnelmallisen kauniit kodit ja vehreät pihat avaavat ovensa ja porttinsa vieraiden tutustuttavaksi ja ihasteltavaksi. Myös Wahlbergin museotalo, Raatihuone ja Työväentalo ovat avoinna Vanhat talot -tapahtumassa.
Heli Laaksosen ”Elämäni talot” -esitys on lauantaina Työväentalolla, erillinen pääsylippu.
Sunnuntaina pääsee vielä kerran tutustumaan Taidetalo Pilvilinnaan, erillinen pääsymaksu.

Merellä voi nauttia syksyisen kauniista maisemista keskiviikosta sunnuntaihin päiväristeilyn merkeissä M/S Kertulla Isokarin majakkasaarelle.

Monipuoliseen näyttelytarjontaan pääsee tutustumaan mm. Kulttuurikeskus Crusellissa, Runonkulman Galleriassa, Galleria-Taidelainaamo Horisontissa, Tupsulassa ja Pakkahuoneen kahviossa.

Suosikkikohteisiin lukeutuvat Wahlbergin museotalo ja Automuseo tarjoavat monipuolista ja vaihtelevaa nähtävää jokaiseen makuun.

Liikunnan ystäville on tarjolla monenlaista tekemistä. Tarjolla on mm. matalan kynnyksen maastopyöräilyä ja suviuintia. Aurinkoisella säällä voi seurata lintuja ja nauttia luonnosta vaikka Hiunjärven luontopolulla. Kasarmilahden esteettömällä luontolavalla pääsee veden tuntumaan seuraamaan luonnon ihmeitä. Lisäksi kaupungin lukuisat frisbeegolfradat tarjoavat monipuolista ulkoliikuntaa koko perheelle.

Suosikkireitti, Velhoveden rengastie, vie keskelle kauneinta saaristoa ja merimaisemia, ilman että huolehdit veneestä tai lautta-aikatauluista. Merellisestä luonnosta pääsee nauttimaan myös Pamprinniemen luontopolulla Pyhämaassa.

Kannattaa hyödyntää myös erilaiset netti- ja mobiilisovellukset, joilla kaupunkiin ja sen historiaan voi tutustua omatoimisesti. Näitä ovat mm. UkiAr-mobiilisovellus, Kulttuuripolku-esite, Piiloleikki-patsaat sekä Uudenkaupungin museon erilaiset mobiilioppaat ja verkkonäyttelyt.

Tutustu näihin ja koko viikon ohjelmatarjontaan TÄSTÄ LINKISTÄ!

Tapahtumakalenterista löydät lisää tapahtumia ja tiedot kaikista näistä tapahtumista.