Joulumarkkinat

Puutalokaupungin Joulunavaus sunnuntaina 24.11. klo 11-17

Koko kaupungin yhteistä Joulunavausta vietetään Uudessakaupungissa sunnuntaina 24.11. klo 11-17. Wanhanajan markkinoiden kojut rakentuvat torin lisäksi Rauhanpuiston edessä olevalle Alisenkadun katuosuudelle ja myös tunnelmallinen Rauhanpuisto kuuluu tapahtuma-alueeseen.

Rauhanpuistossa on Golfravintolan Joulumaa, jossa voi hetkeksi istahtaa jouluherkkujen ääreen. Tarjolla mm. lämmintä glögiä, riisipuuroa ja Pakkahuoneen munkkeja, vaikka kotiin vietäväksi. Wasaborgin tallin ponit ovat puistoalueella ja perheen pienimmät voivat osallistua maksulliseen talutusratsastukseen. Markkinoiden myyntikojuista saa hyviä vinkkejä niin pikkujoulupöytään kuin pukinkonttiinkin ja palvelevissa putiikeissa kääritään pakettia jos toistakin.

Myös Joulupukki saapuu muorinsa kanssa ilahduttamaan tapahtuman yleisöä. Joulumuori leikittää lapsia torilavalla kello yhden aikaan. Lapset voivat samalla jättää lahjatoivekirjeitä ja piirustuksia lavalla olevaan kirjelaatikkoon, josta kirjeet toimitetaan Korvatunturille.

Wahlbergin museotalo koristautuu jouluiseen asuun ja kutsuu kylään porvariskodin huoneiden joulutunnelmaan. Museoon on vapaa pääsy ja museopuodistakin voi tehdä uniikkeja lahjalöytöjä. Vakka-Suomen musiikkiopiston lapsikuoro esiintyy torilavalla heti kahden jälkeen ja joululaulujen jälkeen avataan joulukatu perinteisin menoin. Nuorisovaltuuston puheenjohtaja Kristiina Hällfors julistaa pikkujoulunrauhan vähän ennen kolmea ja joulukadun avaussanat kuullaan tänä vuonna bloggaaja, yrittäjä Päivi Sappiselta. Jouluvalot syttyvät ja joulukulkue saapuu Alistakatua pitkin torille. Joulupukkia ja -muoria kuljettaa Uudenkaupungin ratsastajien hevoskärryt.  Joulunavauspäivän ohjelman päättää upea valoshow torilavalla. Valosirkus Spektrin taianomaisessa esityksessä yhdistyvät tanssi, musiikki ja LED-välineillä tehdyt temput. Luvassa siis upeaa väriloistoa, sateenkaaren väreissä pimeään marraskuun iltaan.

Joulunavausohjelman lisäksi sunnuntaipäivä tarjoaa muutakin tekemistä ja näkemistä. Päivä alkaa jo kymmeneltä Uuden kirkon messulla. Näyttelyihin on mahdollisuus tutustua eri puolilla kaupunkia. Automuseo on avoinna ja sen kolmessa näyttelyhallissa on paljon katsottavaa. Runonkulman Galleriassa Yliselläkadulla on Nukketeatteri Piironginlaatikon 35-vuotisjuhlanäyttely ”Juhlan aika” ja kulttuurikeskus Crusellin ”Säröillä”-taidenäyttelyssä voi tutustua maksutta tekstiiliveistoksiin, teatteripukuihin ja valokuviin. Hurjimmat vesisankarit pääsevät testaamaan taitojaan Uimahallin Wibit-vesiradalle.

Tapahtuma aiheuttaa muutoksia keskusta-alueen liikennejärjestelyihin jo lauantaista alkaen. Pysäköintialueita on Leijonapuiston kupeessa Sorvakon rantatiellä ja Pakkahuoneenkujalla lähellä vierasvenesatamaa.

Tervetuloa puutalokaupungin Joulunavaukseen!

Tapahtuman toteuttavat yhteistyössä Uudenkaupungin kaupunki, Uudenkaupungin Yrittäjät ry ja uusikaupunkilaiset yritykset.

Lisätietoja ohjelmasta:  uki.fi/joulunavaus19

Ohjelmamuutokset mahdollisia.