Oppaat Vallimäellä kesäkuvassa

Upplev Nystad med guidade temarundturer

Ta en guidad tur - upplev, se och lär mer
(guidning på finska)

Berättelsernas Stadsvik – promenadrundtur
Ons 26.6 kl. 18-19.30.

Start framför hotellet Aittaranta, Aittaranta 2. Rundturen Berättelsernas Stadsvik leder vandraren på spåren av kända personer från Nystad och berättar om stadens historia och nutid. På vägen hörs även berättelser om segelfartyg. Rundturen är handikappvänlig. Turistguide Riitta Kilkku. Pris: 10 €/person.

Sanni Winterin rollspelande guidning
Tors 4.7 kl. 14-15.30.

Start från Pakkahuone gästhamn. Upplev en äventyrsrundtur i sällskap med borgarfrun Sanni Winter, som var inflytelserik i staden åren 1859-1936. I rollen som Sanni Winter är turistguide Riitta Kilkku. Pris: 10 €/person.

Nystads sju stora stadsbränder – promenadrundtur
Tors 11.7 kl. 14-15

Brändernas rundtur leder dig på en tidsresa från år 1685 till 1855. På den ungefär 1,5 kilometer långa rundturen får man se var bränderna startade och höra berättelser som relaterar till dem. Start från den så kallade ”Pingvinparken”, Vakka-Suomenkatu vid Ruokolanjärvi (sjö) och avslutas vid torget. Guide är turistguide Merikki Jäntti. Pris: 10 €/person.

Guidad rundtur i Myllymäki
Ons 17.7 kl. 14-15.

Vi bekantar oss med den historiska Myllymäki-parken, dess grundare, planteringar och byggnader. Start vid Myllymäkis trappor på Vuorikatu-sidan, Vuorikatu 1. Guide är turistguide Raija Herrala-Nurmi. Pris: 10 €/person.

Guidad historieinriktad promenadrundtur
Ons 24.7 kl. 11-12.

Rundturen avslutas vid torget, där man kan lyssna på Crusell-veckans dagliga utomhuskonsert. Start från Pakkahuone gästhamn. Pris: 10 €/person.

Vägen till Nystadsfreden – guidad promenadtur
Tors 1.8 kl. 14-15

Start från gästhamnen Pakkahuone och avslutas vid Rauhanpuisto, Alinenkatu 34.
En liten rundvandring på platser där stora saker händer. Marknadstorget och Fredsmonumentet är välkända platser, men var bodde fredsförhandlarna och var fanns deras kontor? Vandringsturen går igenom händelserna under det stora norra kriget, och freden i Nystad och även i andra delar av Finland. Pris 10 €/person.

matkailu [at] uusikaupunki.fi

Rauhankatu 10, 23500 Uusikaupunki

Guidade turer anordnas på andra tider efter överenskommelse.
Mer information från Turistbyrån, tel. +358 50 420 5333
eller matkailu@uusikaupunki.fi

Guideavgifter
Vardagar 60 €/första timmen,
efterföljande timmar 30 €/timme.
Söndagar 70 €/första timmen,
efterföljande timmar 35 €/timme.
Organisationsavgift 25 €/grupp.