Opas vanhan kirkon edustalla

Koe Uusikaupunki kesän opastetuilla teemakierroksilla

Museoviraston mukaan Uudenkaupungin ruutukaava-alueen laaja puutaloalue on yksi parhaiten säilyneistä empiretyylin puukaupungeista Suomessa. Yli 400-vuotta vanhalla puutalokaupungilla on monia tarinoita kerrottavanaan. Uudenkaupungin matkailuoppaiden opastetuilla teemakävelykierroksilla voi perehtyä kaupunkimme moniin eri vaiheisiin, merkkihenkilöihin sekä keskeisiin kohteisiin ja tapahtumiin.

Kesän ensimmäinen teemaopastus ”Tarinoiden Kaupunginlahti” johdattaa kulkijat uusikaupunkilaisten merkkimiesten jäljille. Esteettömällä kierroksella kuullaan myös purjelaivojen tarinoita. Kierrokselle startataan keskiviikkona 26.6. klo 18 hotelli Aittarannan edustalta, Aittaranta 2.

Sanni Winter vaikutti Uudessakaupungissa vuosina 1859-1936. Torstaina 4.7. klo 14 voi tehdä elämyskierroksen ja aikamatkan tämän opettajana ja kirjakauppiaana vaikuttaneen porvarisrouvan aikakauteen rooliopastuskierroksella. Lähtö on Pakkahuoneen vierassatamasta.

Uudenkaupungin seitsemän suurta kaupunkipaloa – kävelykierros johdattaa aikamatkalle vuodesta 1685 vuoteen 1855. Noin 1,5 kilometrin mittaisella kierroksella nähdään palojen syttymispaikat sekä niihin liittyvät tarinat. Lähtö on torstaina 11.7. klo 14 Ruokolanjärven rannalta ns. Pingviinipuistosta (Vakka-Suomenkatu) ja se päättyy torille.

Opastetulle Myllymäki-kierrokselle voi osallistua keskiviikkona 17.7. klo 14. Myllymäen puisto on mäen laidalla syntyneen merkkimiehen, Johan Nordströmin lahja kotikaupungilleen. Kierroksella kuullaan mäen ja Nordströmin historiaa, tuulimyllyjen tarinoita sekä ihastellaan vanhoja perennoita ja kasviharvinaisuuksia. Lähtöpaikka Myllymäen Vuorikadun puoleisilta portailta, Vuorikatu 1.

Crusell-musiikkiviikolla keskiviikkona 24.7. tehdään historiapainoitteinen kävelykierros, jolle lähdetään klo 11 Pakkahuoneen vierassatamasta. Kierros päättyy torille, jossa voi kuunnella klo 12 alkavan Crusell-viikon päivittäisen ilmaiskonsertin, Päivän Puhalluksen.

Tie Uudenkaupungin rauhaan -opastus torstaina 1.8. klo 14, on pieni kävelykierros suurten asioiden tapahtumapaikoilla. Missä asuivatkaan rauhanneuvottelijat ja missä sijaitsivat heidän kansliansa? Kierroksella käydään läpi suuren Pohjan sodan, isovihan ja Uudenkaupungin rauhan aikaisia tapahtumia. Kierrokselle lähdetään Pakkahuoneen vierassatamasta, Pakkahuoneentori 2 ja se päättyy Rauhanpuistoon.

Kävelykierrosten hinta on 10 €/henkilö ja maksimi osallistujamäärä on noin 20 henkilöä per kierros. Kierrosten liput voi ostaa ennakkoon Uudenkaupungin matkailutoimistosta, Rauhankatu 10 (ma-pe klo 10-17 ja la klo 10-14) tai oppaalta paikan päältä. Kierroksia järjestetään tilauksesta muina aikoina sekä kysynnän mukaan tarvittaessa useampia.

matkailu [at] uusikaupunki.fi

Rauhankatu 10, Uusikaupunki